Tuesday 21 October 2014

Perth Day 4

19 Oktober 2014

Dah hari keempat dah kat sini. Bangun Subuh macam biasa, dan surf the net sampai pukul 6. Hari ni lagi banyak agenda masak memasak, dalam usaha menghabiskan bahan mentah yang kami bawak/beli, dan sebab rancangannya ialah untuk pergi picnic di King’s Park. Aku dah masak nasi siap-siap sebelum tidur semalam, jadi pagi ni buat nasi goreng bodo. Bodo sebodonya sebab takde bawang putih, takde oyster sause, takde kicap cair, takde belaka semuanya. Yang ada cuma butter, telur dan kicap pekat, garam, pepper. Hihihi. Asal kenyang jelah.

Pancake pun aku dah bancuh siap-siap semalam. Hari ni terus masak je. Aku pun dah cekap sikit mengadap dapur ni. 15 minit sebelum nak start masak aku on siap-siap jadi bila ready nak masak, dapur pun dah panas.

Sambil masak tu husband kejutkan anak-anak, bagi mandi semua. Pack barang-barang untuk ke park. Pukul 8 kami keluar. Tapi nak dijadikan cerita, satu-satunya hari yang kami nak spend di Perth City, it rained. Langit mendung, hujan gerimis.

Untuk tak mengecewakan anak-anak, kami pergi jugak, dan keluar juga
Picniclah sedaya yang boleh anak-anak yer...
kereta. Playground di Perth ni banyak yang aku jumpa beratap. Dia macam letak bumbung sikit atasnya, jadi bolehlah nak main bila panas/hujan. Anak-anak sempat makan pancake sampai habis dan main-main kejap. Bergambar semua. Tiba-tiba hujan lebat. We got trapped in the middle of the park. Jadi berlari-larian ke sebuah kiosk, tapi kiosk tu tutup. Mencari bumbung aje.

Di belakang kiosk tu ada satu area lapang yang berbumbung. Jadi kami decide untuk bentang tikar dekat situ dan picnic ajelah. Makan-makan, sembang-sembang, menikmati hari hujan dan cuaca sejuk gedi. Sempat bergambar-gambar sikit.

hiburan di hari hujan
Lepas hujan reda, kami gerak dari sana. Nak berjalan dalam Botanic Parks dia pun, hujan masih gerimis. Maka say bye-bye jelah kepada Kings Park sebab kami takkan sempat ke sini lagi. Merayau di town, tapi nak pergi mana pun masih terlalu awal. Aku masih tak dapat nak terima business hours diorang ni. Hari Ahad kedai-kedai buka pukul 11 pagi – 5 petang. In fact hari-hari pun business hours sampai pukul 5-6 petang je. Kecuali hari Jumaat, buka sampai lewat sikit. Lewat tak lewat sangatlaaa… sampai pukul 8-9 malam. Jadi kami sampai town pukul 10 pun masih tak boleh mulakan agenda perabih duit.


parking mahal gilooo di Perth City
Round-round naik kereta, membazir minyak dan masa, sampai dalam pukul 10.45 pagi, baru kami masuk ke shopping complex di Harbourtown. Aku ke sini sebab ramai sangat yang gebang pasal tempat ni. Kata shopping bestlah, murahlah. So aku semangat ni! Buat pertama kalinya aku datang dengan niat nak shopping banyak-banyak. Baju pun aku pack tak cukup sebab nak beli baju kat sini, nak pakai balik.

Kelakar, sungguh kelakar, bila aku dapati bahawa barang-barangnya mahal. Bagi akulah! Baju budak yang longgok-longgok pun dah $8 ke $10. Kalau cantik takpe beb. Tapi ini longgok-longgok. Baju yang memang cantik, subhanallah mahalnye. Si Kakak terjumpa baju Elsa yang dia sibuk nak sangat dari Malaysia lagi. Masa kami shopping di Kenanga a few weeks ago kami jumpa segala design, paling mahal pun RM80. Dekat sini semalam, dengan design yang tak cantik dan kain keras kong, harga dia $89.95. Aku boleh beli 3-4 pasang baju sama di Malaysia.

Jangan kata aku jakun. Aku pun tahu nak nilai masa bila nak convert dan jangan convert. Yang aku perhatikan di sini ialah, cost of living dia sebijik sama macam di Malaysia. Beli makanan, satu kebab pun dah $10. Hot chocolate secawan $5. Coklat satu bar $3. Baju sehelai yang average quality and normal brand (contoh brand Target) dalam $20-25. Samalah macam di Malaysia. Jadi untuk orang Malaysia jadi mahallah, sebab benda yang sama boleh jumpa di Malaysia, kita bayar 3 kali ganda nilainya.

Dalam pada tu, si Adik dah buat perangai. Kami baru nak shopping, dia start melalak ajak balik hotel. Aik, ni yang buat aku panas ni. Sejak 2 bulan sebelum aku dah briefing kata jangan kacau time shopping, dia bunyi jugak. Pujuk punya pujuk, last-last kami bawak masuk Gelare, kedai waffle. Dia nampak oversized cookie, dia nak. So beli seketul, made him promise yang lepas ni dia jangan nangis dah. Nasib baik jalan. Kakak pun dapat aiskrim. Tinggal diorang kat ayah, aku pi pusing dulu. Tapi tak jumpa apa punlah yang menarik hati.

London Court
Anyway, encik suami macam biasalah. Dia pi mana pun nak kena beli kasut. Lepas ni nak kena convert satu bilik jadi bilik kasut dia. Beli t-shirt 3 pasang untuk abah, adik lelaki dan adik ipar aku. Lepas tu terus gerak ke town. Merayau di Murray St Mall, pusing Hay Street semua. Masuk kedai Pandora, belilah seketul charm untuk diri sendiri. Harga dekat sini murahla banding di Malaysia. Ada satu cincin tu aku berkenan, aku dah check harga dia di Malaysia, RM1500 macam tu. Emas la. Aku jumpa di sini harga dia $399, which is slightly less than RM1200. Charm yang aku beli pun murah RM40 berbanding harga di Malaysia, bila convert.

Anak-anak tersangkut di Hay Street sekejap, sebab ada satu kawasan yang di namakan London Court. Di pintu masuknya tu ada jam yang berbunyi-bunyi setiap 15 minit dan ada objek berpusing-pusing setiap jam. diorang tak nak gerak dari sana, nak menunggu jam tu bunyi. Kami explore juga dalam London Court tu. Cantik. Old world charm gitu.

Merajuk!
Kami banyak juga jumpa orang-orang mabuk di kawasan Hay Street/Murray Street ni. Pengalaman pertama la bagi aku jumpa orang mabuk yang menjerit-jerit, cakap kuat-kuat, baju dan rupa kusut masai. Tak pasti sama ada diorang ni golongan homeless ke apa. Tapi ramai daripadanya rupa macam gelap-gelap sikit. Mungkin golongan asli Australia kot? Si Kakak ni pulak asal nampak aje orang macam ni, sibuk tanya-tanya, kadang-kadang sampai tuding-tuding jari. Nervous aku dibuatnya. Sekali dia terpa kat kami, mampuih! 

Usaha cari baju anak-anak, sebab kami tak cukup baju dah nak pakai balik esok. So tangkap muat jela apa yang jumpa walaupun tak berapa nak berkenan dan harga mahal. Kami ada masa sampai 4.30 macam tu sebelum kena gerak sebab kena pi hantar kereta hari ni. Duduk makan waffle kat Gelare lagi sebab kakak teringin. Beli makanan kat kedai kebab, nak bawak balik makan di bilik untuk dinner. Nak perabih apa makanan yang ada di bilik kalau boleh.

Husband hantar kami di hotel saja, sebab dia kena pi hantar kereta sewa di airport dan dia kena balik ke hotel semula naik bas. (Panjang cerita pasal kereta sewa ni. Nantilah kemudian baru kongsi.) Malas nak angkut anak-anak. Sampai di bilik terus bagi mandi diorang semua. Diorang mintak makan. Aku bawak keluar roti arab yang kami beli di kedai runcit hari tu, tengok-tengok berkulat habis dah. Macammana nak makan kebab! Jadi aku decide untuk buat roti sendiri. Roti leper jela, ala-alat roti nan tu. Biasa pun memang buat kat rumah, cuma di sini tak berapa nak cukup bahan la. Alang-alang nak kena perabih tepung. Uli-menguli, budak-budak ni makan panas-panas macam sedap sangat. Oklah tu, asal kenyang.


Husband sampai balik dalam pukul 6 lebih. Makan-makan, sembang-sembang, kemas-kemas sikit, esok nak balik dah. Anak-anak tidur pukul 8.30 lebih. Kesian, penat berjalan sepanjang hari…

No comments:

Post a Comment