Sunday 19 October 2014

Perth Day 3

18 Oktober 2014

Kami bangun pukul 4.45 pagi macam tu, Subuh. Surf the net sikit sampai pukul 6. Terus start masak breakfast. 3-4 hari kat sini aku tak sempat keje lagi. Sebab bawak kanak-kanak ni penat dia lain macam. Ditambah dengan nak kena masak food diorang pagi-pagi. Kalau aku dengan husband aje, goreng telur sorang sebijik dah siap.

Hari ni aku masak pancake. Siap beli tepung dekat kedai runcit semalam. Bancuh pancake, masak memasak. Anak-anak sakan tidur, aku bising-bising di dapur pun tak jaga, sampai kami kejut dekat pukul 7. Suruh diorang makan, diorang nak mainlah, begitu begini. Aku yang tengah masak, aku jugak yang nak disuruh mandikan. Tak nak Ayah mandikan. Percayalah, itu semua taktik melengahkan masa semata-mata. Nasib baik Ayah cekap, jadi dia yang pack semua barang yang perlu dibawa hari ni, pakaikan baju anak, lepas tu take over basuh pinggan masa aku pulak bersiap.

Cadangnya nak gerak pukul 7.30 pagi sebab perjalanan hari ni ambil masa 2 jam lebih. Tapi keluar hotel 7.45. Kira oklah tu. Isi minyak, dan teruskan perjalanan.

Destinasi kami hari ni ialah ke Pinnacles di Nambung National Park, dan seterusnya ke Lancelin Sand Dune. Perjalanan dia agak best, sebab bukan typical highway macam di Malaysia. Tengok bentuk muka bumi dia yang bertukar-tukar, memang luar biasa. Sekejap hutan, sekejap padang rumput, sekejap padang pasir, sekejap nampak laut. Anak-anak tidur semula dalam kereta, which is good because they’ll need all the energy they can get.

Selingan: Kereta sewa kami
Kami guna gps biasa, Papago, yang kami bawa sendiri dari Malaysia. Kami setkan Nambung National Park tapi kami sampai di middle of nowhere. Jangan risau ye kalau jadi macam ni, teruskan drive slow-slow, dan anda akan nampak signboard untuk Pinnacles Drive. Masuk aje ikut jalan tu. Yang bestnya, kita boleh drive thru kawasan pinnacles ni dan stop di mana-mana untuk ambil gambar. Cantik! Pergi sana memang semata-mata untuk tengok batu-batu tu dan pemandangan, sebab memang takde aktiviti, takde tempat makan semua. Toilet dan information centre saja ada. Tapi we got a few good pictures kat sana.

Spent about sejam kat sana, kemudian kami ke Lancelin. Sebenarnya Lancelin ni sampai dulu dalam perjalanan dari Perth tadi. Tapi kami nak setelkan tempat yang jauh dulu, baru patah balik. Perjalanan ambil masa dalam 40 minit. Dalam perjalanan tu kami sempat tengok kangaroo melintas depan kereta. Itu memang sungguh exciting bagi aku. Baru betul-betul rasa datang Australia, sebab dapat tengok a wild kangaroo. Bangkai kangaroo kena langgar pun kami nampak… huuu…

Masuk dalam pekan Lancelin tu, terpinga-pinga kejap. Macam takde signboard takde apa. Gps pun takde option untuk sandboarding. Jadi kami ke information centre, dan diberi map. Tak jauh pun, tapi sandboard (papan luncur dia tu) kena sewa di pekan tu. Harganya $10 dengan deposit $50 yang diorang akan pulangkan bila kita return sandboard.

So masuklah ke kawasan pasir tu. Wowwww… sebesar-besar alam kawasan bukit pasir dia. Putih melepak sampai silau mata kami dengan pantulan daripada cahaya matahari terik. Anak-anak terus terkinja-kinja bergilir-gilir slide turun dengan ayah. Tapi kekuatan stamina sangat penting ye kat sini, sebab untuk slide turun, kita kenalah mendaki dulu nookkk…
Tempoh masak sewa sandboard ialah 2 jam, tapi sebab panas dan lapar, sejam aje kami dah gerak. Anak-anak tak puas main lagi sebenarnya, tapi nak buat macam mana kan? Mengejar masa jugak. Pulangkan sandboard, beli susu-susu sikit alas perut. Nak beli food pun macam tak yakin sebab pekan kecik je kat sana. Ada jual fish and chips, tapi tulis kat signboard, celup dengan beer batter. Haramlah jadinye. Haha.

Kakak dah merengek lapar. Bekal yang kami bawak pun dah habis makan dalam kereta tadi. Sian… minumlah susu coklat dulu yer. Diorang terlena dalam kereta sampai almost reaching Perth.

Kami terus menuju ke airport sebab ada benda nak uruskan dengan car rental. Try call diorang guna phone aku, entah kenapa tak boleh. Terpaksalah ke kaunter diorang terus. Merengek lagi anak-anak, lapar. Hujan pulak tu di luar. Alang-alang dah sampai airport, kami solat di surau dia hari tu. Lepas tu barulah ke Perth City mencari makanan. Katanya ada Nandos halal di city, tapi by the time kami sampai city dah 5 lebih. Kedai-kedai dah start tutup kauuuu…

Kegilaan apakah ini, hari Sabtu shopping complex tutup pukul 5? Stress jap aku.  Nasib baik jumpa a random kebab shop, makan kebab jelah anak-anak. Selesai makan, kami merayau-rayau naik kereta, nak jalan kaki, tapi sebab hujan and dah nak senja, cuaca sangat sejuk. Kami semua tak bawa sweater.

So by 6.30 tu kami semua dah berada di bilik. Mandikan anak-anak, pastu lepak ajelah. Hujan semula di luar, jadi kalau nak keluar pun macam tak praktikal. Anak-anak masuk tidur dalam pukul 9, lepas kena paksa. Esok pun panjang lagi ceritanya kan…