Saturday 18 October 2014

Perth Day 2

Penat sangat semalam, pukul 7 malam dah tidur. Pastu lupa nak set alarm untuk Subuh ikut masa sini. Aku terjaga pukul 5.30, cerah benderang macam 7.30. Sembahyang ajelah Subuh gajah pun. Lepas tu terus jaga, upload gambar semalam, surf the net. Anak-anak still tidur. Pukul 6 lebih baru kakak bangun. Adik masih sedap tidur.

Dalam pukul 7.30 baru aku start ketung-ketang di dapur, buat French toast untuk breakfast . slow la sikit sini, dia pakai dapur yang tak nampak api. Aku kalau tak nampak api ni aku tak reti nak budget masak memasaknya. Semalam goreng telur pun hangit. Hahah. Kakak tolong aku masak, tolong amik susu, amik telur, sapur butter kat roti. Seronok dia, kat rumah tak dapat buat, dapur
kecik. Masuk 2 orang, berlaga bontot. Haha.

Lepas makan semua, barulah nak kerah budak-budak mandi. Haaa.. bab ni yang buat lambat ni. Kalau kami berjalan berdua, 15 minit siap. Dengan budak-budak, especially adik, mandi nak kena dipujuk-pujuk. Mula-mula pujuk suruh mandi, lepas tu pujuk suruh keluar toilet pulak. Kena kejar nak pakai baju. Bila nak pergi tempat tak biasa ni, barang banyak nak kena pikir, apa nak bawak. Bila kita nak bincang dgn ayah dia, masa tulah diorang semua nak ajak bersembang jugak. Serabut aku.

Kalut-kalut gitu, kul 8.45 camtu baru keluar. Dah start berjalan, teringat duit tertinggal dalam bilik. Patah pulak balik. Heran sungguh, bila holiday berdua takde pulak terlupa, tertinggal barang. Kalut sungguh. Tripod tertinggal, tikar tertinggal. Itupun bila dah naik bilik ambil duit baru perasan. Adala hikmahnya.


Perjalanan ke Penguin Island ambil masa dalam sejam. Sampai sana pukul 10.30. Feri kami ke pulau pukul 11. 5 minit aje perjalanan, tapi harga untuk 1 family ialah $48. Itupun kami ambil harga tambang saja. Tak beli pun tiket untuk masuk tengok penguin feeding bagai. Tanya budak-budak tu, nak tengok tak penguin. Diorang kata tak nak, nak swim and main pasir je. Baiklah, selamat duit aku.


Cuaca cantik. Panas terik, tapi angin buat cuaca rasa sedap-sedap. Sampai-sampai tu kami berjalan keliling pulau dulu. Burung seagulls punya penuh kat pulau tu. Kita berjalan sebelah-sebelah dia je. Jinak! Tapi tak boleh pegangla. Cantiklah. Air dia biru sebiru-birunya! Di sebalik sana pulau, ombak dia kuat ala-ala surfing tu. Nervous bercampur excited aku tengok. Nervousla, sebab aku memang takut ombak. Entah mana datang perangai, anak-anak 2 orang ni boleh menangis-nangis masa kami lalu atas pantai tu. Takut ombak katanya. Aduhai. Mama dengan ayah nak ambil gambar banyak-banyak pun tak boleh. Kakak dengan membebel dia lah tak habis-habis. “Kan dah kata tadi, tak payah datang sini. Kita main playground kat luar tadi je!” Ewah, dah bayar $48, banyak bunyi pulak!

Selesai round, kami ke bahagian pulau yang kami sampai tadi. Air kat situ tenang, ombak pun takde. Kakak terus tukar swimsuit dia, masuk dalam air. Sejukkk sebenarnya air dia, tapi rilek je budak tu. Cuaca panas terik makes it bearable, and sebenarnya sedap-sedap. Aku pun tukar jugak seluar mandi. Rendam-rendam paras betis. Toilet dia ada, tapi aku buat selamba katak tukar kat pantai. Guna kain telekung. Hahaha. Takde orang pun kat situ.

Kami lepak situ dalam sejam, sampai next boat to go back to mainland pukul 1.10. Tukar-tukar baju semua, gerak ke Fremantle. Drive dalam 50 minit jugak. Adik tidur berdengkur-dengkur dalam kereta. Di Fremantle kami sampai terus di market dia. Satu bangunan kecik, ala-ala CM gitu. Tapi ada jual sayur-sayur gak. But then kesian budak-budak ni, tak makan lagi. So keluar balik dari parking, cari waterfront dia, tempat jual segala fish and chips yang sering diperkatakan. Makan-makan. Harga dia boleh tahan mahalla. Beli 2 meal dan 2 air, $47. Pejam mata jelah, bukan datang hari-hari. Burung-burung dia agresif, asyik dok kacau orang makan. Tapi duduk di luar sedapla, angin sejuk. Selesai makan kami ke market semula. Merayau sikit, beli souvenir sikit. Aku macam confuse. Bila baca dalam internet, cara dia cerita pasal market tu macam besar. Tapi bangunan ni kecik je. Ke ada market lain yang aku tak tau? Aku pun tak pasti. But whatever it is, kami kesuntukan masa. By then dah pukul 4 petang, jadi kami bagi masa sejam to explore the market, lepas tu kena balik!

Fremantle ke Perth City dalam setengah jam aje drive. Balik hotel, mandi solat semua dulu. Bercinta jugaklah nak setelkan budak-budak ni. Aku and husband asyik aje kata, “kalau kita berdua ni, dah setel sampai ke mana hala dah.” Hahaha… jahat tak kami sebagai ibu bapa? Pengorbanan betullah bawak kanak-kanak ni.

Pukul 7 kami keluar semula, ke Kings Park. Aku pernah terbaca tentang pemandangan malam dari Kings Park sangat cantik. And it’s true! Memang cantik. Kami seronok explore camera functions, tapi anak-anak boringla. Kakak kata kat aku, “Mom, but I’m not having a lot of fun.” Aku kata kat dia, “Well, then you need to learn to appreciate the simpler things in life.” Pastu dia kata, “Ha? Mama cakap apa tu?” Haha. Buat perabih air liur je cakap dengan korang ni. Yang korang tahu, coklat, sweets, playground, ipad. Itu ajelah definisi fun. Hish!

Tengah seronok strolling, adik buat pengumuman. “Rasa macam nak berak je…” Argh! Toilet memang ada, tapi botol air kami tertinggal di bilik. Maka terpaksalah bergegas pulang. Lagi sekali kami sebut, “Kalau kita berdua je ni….” Kan? Jahat kan mak bapak cam kami. Haha.

Dalam kereta tu dia dah tak rasa nak berak pulak. Haiyaaa. Singgah kedai beli coklat yang diorang terkinja-kinja mintak dari semalam. Eh, ataukah alasan berak tu hanya supaya kami cepat-cepat gerak dari Kings Park supaya dia dapat pegi beli coklat? Hmmm… taktik yang bijak.

By 9.30 kami sampai di bilik semula. Kerah anak-anak tidur. Ayahnya pun berdengkur dah. Aku jela lambat sikit.

No comments:

Post a Comment