Tuesday 30 December 2014

Perth - Post Trip Observation

Aku tau entry ni pending dah 2 bulan. Tapi tulah, takde mood rasa nak bukak blog. But then, it's nagging in my head, so finally aku gagahkan juga hari ni. Banyak yang aku pun dah lupa, tapi aku usahakanlah. Semoga bila dah start menaip, it comes back to me.

1. Nak ke Australia kena apply visa ya. Jadi kami telah menggunakan khidmat wiyatravel@gmail.com. Bagus diorang ni, sebab dalam masa 15 minit dah siap. Dan bila aku ada pertanyaan yang aku email ke diorang, sampai 3 orang yang berbeza buat follow up, jawab melalui email dan siap telefon lagi. Efisyen. 

Visa Australia ni bukan kita tak boleh apply sendiri. Boleh. Pergi ke https://www.eta.immi.gov.au/.  Tapi, kalau kita buat sendiri, harga dia AUD20, manakala kalau travel agent buatkan, harganya cuma RM20. Banyakkkkk beza. So tepuk dada tanya selera.

2. Kereta sewa di sana agak tricky. Pilihan banyak di internet, tapi yang membezakan setiap satunya ialah sama ada diorang charge everything dalam harga, ataupun diorang quote harga sebelum termasuk caj tambahan. Jadi dalam bab ni, aku sarankan semua orang baca setiap biji butir perkataan yang ada dalam terms & condition. And I tell u, that's not quite easy to understand sebab bahasa guna istilah-istilah yang kita tak biasa. Terus-terang aku cakap, kami dah terkena. Quote harga RM500 untuk 4 hari tu sangat ideal. Tapi caj-caj tambahan semuanya RM200 lebih kalau tak salah.Belum lagi ditambah caj car seat anak-anak. AUD10 sehari X 2 car seat X 4 hari = AUD80, bersamaan dengan RM240 macam tu. So tambah tolak semua, harga kereta sewa jadi hampir RM1000. 

3. Walaupun exchange rate Australia dengan kita sekitar 3 kali ganda saja, tapi taraf hidup diorang dekat sana sangat hampir dengan Malaysia. Kalau di Malaysia harga tepung RM1.50 contohnya, di sana harganya AUD1.50. Kalau sekali makan satu family di Malaysia harga RM70, harga di sana AUD70. Jadi mahallah untuk kita. Jadi siapkan perbelanjaan sewajarnya. Kami cari hotel yang ada dapur jadi kami save banyak dengan masak sendiri. Walaupun sekadar sekali sehari masak breakfast, save lah jugak... Sebab contohnya kalau 1 pinggan breakfast harga AUD10, kali 5 hari, kali 4 orang, dah berapa kan?

Take note, harga parking kereta di sana juga sangat mahal ya. Jadi rancang perjalanan betul-betul. Bandar Perth ada bas free ke sekitar bandar jadi boleh save cost di situ. Kalau ke Perth dan nak berjalan hanya di sekitar bandar Perth, tak perlu pun sewa kereta. Kecualilah kalau nak ke Pinnacles, Swan Valley dsbnya. 

4. Australia sangat strict dalam hal membawa masuk barangan ke negara dia. Sila ambil tahu lebih lanjut pasal ni. Aku sendiri tak betul-betul fasih, tapi setakat yang dikenal pasti, barangan yang mengandungi daging, tenusu dan sesetengah jenis herba/rempah tak boleh dibawa masuk. Kita kena declare barang yang kita bawa dalam borang kastam yang diberikan dalam flight. Dan sebelum keluar kastam di airport nanti pun ada pengawal yang menunggu dengan seekor anjing pengesan. Bukannya aku nak menakut-nakutkan orang. Macam kami hari tu bawa beras dan kicap, jadi sebut ajelah beras dan kicap. Terus-terang aje senang. Tak lama pun prosesnya.


Setakat 5 hari aku dan keluarga di sana, inilah yang dapat kami kongsikan. Hopefully dapat membantu mana yang perlu. 

Nasihat akhir dari aku, sila jaga tingkah laku pemanduan di Australia. Jangan bawak perangai driving pelesit macam di Malaysia ya? Orang di Australia semua pemandu berhemah. Diorang sanggup bersabar menunggu kalau ada orang nak cross jalan, walaupun sampai lampu hijau bertukar merah. Nak dengar orang bunyikan hon dekat Australia tersangat susah. Jangan buat malu Malaysia tau!!


No comments:

Post a Comment