Friday 27 January 2017

Couple's Trip 2017 - Osaka Japan - Day 2

Osaka day 2

Bangun dalam pukul 7 lebih, walaupun dah plan nak keluar pukul 9. Sejujurnya, kami tak mandi pun pagi ni, sebab malam semalam dah mandi. Musim sejuk ni cari pasalla kalau mandi kerap-kerap. Kejap lagi ruam la, selsema la bagai. Aku pagi-pagi memang acara wajib kena sentuh laptop juga sekejap, buat apa yang patut.

Breakfast tu sekadar roti dan susu yang kami beli semalam. Roti pun makan kosong-kosong gitu aje. Pukul 9 keluar rumah menapak ke station. Kali ni lepas dah ulangkaji pelajaran malam semalam, kami berjaya membeli tiket train! Yay! Itupun percubaan pertama kami lurus bendul lagi, tak check kiraan station betul-betul. Dah kena beli dua kali, Rugi sikit duit. Tapi itu normal, proses pembelajaran namanya tu.

Sampai di Universal Studios Japan pukul 10 pagi. Ya, memang itulah hala tuju kami pagi ini. Tiket Universal Studios ni kami dah beli siap-siap dari KL. Pegi beli dekat pejabat JTB di Isetan KLCC. Memanglah dia caj mahal sikit banding dengan beli di kaunter, tapi kami jimat masa beratur yang boleh tahan panjangnya tadi. Harga tiket seorang ialah ¥7,400. Tukar dengan currency kita, ditambah dengan handling fee, kami kena RM316 seorang. Duit Yen tinggi sekarang ni, 100 yen bersamaan RM3.93 kita. 2 tahun lepas aku pergi baru RM3.35 cam tu. Wuwuwu…

Masuk je dalam terus jumpa Minions. Excited aku bergambar dengan diorang. Lepas tu semuanya hal-hal husband ajelah. Amik gambar patung anime dialah, masuk show 4D anime dia jugak. Masuk show Terminator 4D. Dalam tu sampai aku tertidur-tidur. Memanglah 15 minit aje show dia, tapi punyelah mengantuk. Dapat heater, gelap pulak. Terlentok kat bahu member sebelah. Baru segar sikit lepas tu. Ride Spiderman agak menarik.


Berjalan di luar pun cuaca sangat cantik hari ni. Langit sangat biru, matahari terik. Kalau kat Malaysia cuaca macam tu kau lari masuk bawah bumbung. Dekat sini, dekat mana matahari, dekat situlah kau pergi berdiri. Perbezaan cuaca bawah teduh dan bawah matahari agak ketara. Sejuk!!

Untuk lunch kami makan baki roti kosong pagi tadi tu. Ingat nak beli pizza vegetarian kat satu kedai tu, tapi macam malas pulak nak bazir masa duduk makan. So cancellah. Kami pun pilih-pilih juga ride apa nak main. Yang kena tunggu lebih dari setengah jam tu kami tak berapa nak tunggu sangat. Ride Jurassic Park pulak ditutup untuk maintenance.

Untuk solat Zohor & Asar, kami jumpa tempat yang agak tersorok dekat kawasan Wonderland. Jadi aku temankan husband solat dekat situ. Lepas tu baru sambung merayau lagi. Terus ke Wizarding World of Harry Potter. Besar rupanya kawasan tu. Memang satu kampong Harry Potter la diaorang bina. Cantikla bangunan-bangunan dia tu. Terkesima juga aku. Almaklumlah, aku ni tak pernah tengok walau satu pun movie Harry Potter tu. Memang ternganga ajelah tengok semua benda tu. Kenalla satu dua watak, itupun sebab ada hantu Harry Potter sorang dekat rumah tu yang berkongsi ibu bapa denganku.

Alang-alang Harry Potter ni specialty dekat sini, kami pulun la beratur naik semua yang ada dekat situ. Apa nama ride dia aku tak tau, tapi aku naiklah. Hahaha… 1 ride dalam bangunan, 1 lagi roller coaster kat luar. Sempat juga merasa beli Butterbeer, sejenis minuman yang dipopularkan dalam movie tu. Adik akulah sibuk sangat, jadi aku cubalah. Tak perlu risau, ia adalah non-alcoholic.


Gerak dari sana tu dah dekat senja. Dah ada rides yang tutup dah pun. Waterworld kami tak sempat jejak pun, dah tutup. Frust jugak aku. Di Hollywood pulak, husband pergi naik satu roller coaster besar. Aku tengok saiz dia, awal-awal aku surrender. Penakut tu dah satu hal. Ditambah pulak dengan tengah heavy period ni, nak terpusing tergolek laju-laju camtu. Kebocoran mak nanti sape nak tolong di bumi Jepun ni…. Jadi aku merayau sorang-sorang dekat sejam lah jugak. Jalan-jalan je, feeling-feeling buat video clip. Kehkeh.

By then dah senja, sebab maghrib pukul 5. Aku dah kebuluran sangat dah ni. Jadi lepas husband beli souvenir sikit, kami gerak ke station. Sempatlah singgah toilet di luar USJ tu, sebab aku rimas guna toilet USJ, takde air nak basuh. Dekat shopping area luar USJ tu toilet dia ada bidet, barulah lega. Tak sanggup nak ber’tisu-tisu’an lagi dah. Dekat area tu jugak kami rompak wifi connection kafe ape entah, untuk cari restoran halal di tengah Osaka untuk dinner.


Husband pilih nak ke Namba, jadi beli tiket dan terus ke Namba. Restoran pilihan ialah Bulls dalam bangunan OCAT, bangunan sebelah Stesen JR Namba. Kedai dia di tingkat 5. Pilihan food dia sikit aje; Oyako Don, sejenis nasi dengan ayam. Lepas tu ada Steak Set, daging steak dengan taugeh, ubi, dan serve dengan nasi. Dan 1 lagi pilihan ialah sukiyaki; macam steamboat gitu. Kami amik steak set dan oyako don aje. Total harga dalam ¥4000. Mahallah, tapi at least something different kan. Kalau beli food dalam USJ tadi harga macam tu baru dapat 2 set pizza dan pasta.
Setakat ni kami masih berjaya lagilah bertahan dengan makan makanan Jepun sahaja. Itu pun kalau betul benda ni makanan Jepun, Aku bukannye tahu. Haha. Tapi steak set tu serve dengan taugeh gitu, macam teppanyaki pun ada kan?



Siap makan terus baliklah. Beli bekal roti, susu dan pisang untuk breakfast. Sampai je rumah rupanya ada kerja masuk pulak, deadline singkat pulak tu. Nayalah aku!  

No comments:

Post a Comment