Saturday 28 January 2017

Couple's Trip 2017 - Kyoto - Day 3

27 Januari 2017

Sama macam semalam, pukul 7 lebih baru aku bangun, mengadap laptop dulu. Hari ni dah kena kemas-kemas, sebab kami akan ke Kyoto. Kami nak keluar pukul 9, tapi disebabkan aku gatal nak eksperimen pakai shawl hari ni, 9.40 baru keluar. Sebab aku kan amatur. Biasanya serkup tudung Syria tu mengambil masa kurang daripada 30 saat. Hahah.

Dari rumah kami berjalan ke station subway terdekat, naik train ke Umeda Station, dan naik JR train ke Kyoto. Perjalanan dari Osaka ke Kyoto ambil masa 30 minit aje, dengan harga tiket ¥560 seorang.

Sampai sana pukul 11, masih terlalu awal untuk check-in hotel. Jadi kami berjalan mengheret beg ke sebuah kedai halal yang kami dah google siap-siap. Ayam-Ya namanya. Dari Kyoto Station tu bila keluar menghadap ke Kyoto Tower kan? Pusing ke kiri dan jalan sampai ke hujung jalan tu, dalam 300 meter. Akan sampai dekat jejantas, naik jejantas tu untuk seberang jalan. Kedai Ayam-Ya tu dekat tepi jejantas tu je. Kedai dia hanya jual ramen dan yang seangkatan dengannya. Halal certified oleh Japanese Halal Board. Nak beli makanan pun unik, kena tekan-tekan pilihan makanan dekat mesin, keluar kupon, baru bagi kupon dekat pekerja dia. Ada sorang pekerja dia orang Islam dari Indonesia. Kami enjoy la makanan dekat situ. Masa kami sampai tu dah ada satu family Melayu kita tengah makan, tapi diorang buat dono je kat kami, jadi kami pun makan jelah dengan tenang.

Siap makan, kami nak ke hotel terus, dengan harapan dah boleh check in. Perjalanan agak jauh sebenarnya, dan aku agak yakin ada bas nak ke kawasan hotel. Tapi sebab takde wifi dan malas nak ber’ayam itik’ dengan warga tempatan, kami decide untuk jalan aje ke sana. Seperti biasalah, kami memang suka menapak. Ambil masa dalam 30 minit. Tapi sempat kami singgah-singgah temple dekat tepi jalan, bergambar. Cuaca hari ni pun nyaman. Tak sesejuk semalam. Panas terik, tapi masih sepoi-sepoi bahasa.

Akhirnya sampai di Smile Hotel Kyoto Shijo pukul 12.30 tengah hari. Tapi malangnya, reception kata check-in time pukul 2. Tapi beg boleh simpan dekat sana, jadi kami terus tanya cara nak ke Arashiyama. Dia bagi peta dan tunjuk arah, kami terus jalan kaki ke station kereta api. Okla, agak straightforward cara nak ke Arashiyama tu. Tiket pun ¥220 je seorang. Dari stesen Shijo-Omiya, tukar train di station Katsuka kot. Lepas tu straight aje ke Arashiyama.

Rupanya kawasan Arashiyama ni pun sangat besar. Kawasan pokok buluh yang popular tu rupanya hanya satu bahagian kecik aje daripada kawasan ni. Dari station nak ke pokok buluh tu kena jalan dalam 10 minit. Lalu sungai, lalu pekan yang banyak kedai souvenir, lalu temple. Ada ramai abang-abang sado promote suruh kita naik beca dia. Dia antarkan ke pokok buluh. Tapi sebab aku dah diiringi abang sado peribadi hak milik mutlak, tak dapek la nak kenyit-kenyit mata dekat abang sado Jepun. Dekat sana jugak ada kedai-kedai yang sewakan kimono, siap mekap dan dandankan rambut dan kita boleh merayau sekeliling kawasan dengan pakaian tradisional orang Jepun. Aku sukala suasana dekat situ. Sempat kami singgah beli aiskrim green tea mix with soya, makan sambil berjalan.

Sampai di bamboo grove, wah luar biasa suasana dia. Magical. Kalau sunyi dan takde orang mesti lagi best. Tapi sebab orang agak ramai, feel dia kacau sikit. Nak amik gambar pun susah. Asyik orang enterframe je. Tapi aku pedulik hape. Aku pacak jugak tripod untuk dapatkan gambar couple. Giler datang jauh-jauh nak menyerah tak ambil gambar?

Siap posing dekat situ, kami nak pergi kedai makan halal yang ada dekat kawasan ni. Tapi kami cuba lalu jalan yang takde orang, sunyi sikit, tenang sikit. Berjalan sampai ke Togetsu Bridge. Kedai tu nama dia Yoshiya kot, tapi itu nama bangunan sebenarnya. Kedai makan tu terletak di dalam bangunan Yoshiya tu, nama kedainya Oku No Niwa.

Walaupun kedai tu feel dia sangat exclusive, harga makanan dia surprisingly agak murah untuk standard harga diorang. Kami pilih seorang satu set, sebab husband aku tak nak share. Itu pun total harga cuma ¥3000. Portion makanan dia mewah, dalam 1 set pun ada macam-macam. Contoh dish aku dapat tempura, nasi, mee soba, dan tau fu fah masin, tambah dengan sampingan dialah macam kicap, wasabi dan sebagainya. Aku makan tak habis pun, sebab banyak sangat. Sempat husband singgah solat semua. Pelayan kami pulak warga Indonesia yang bertudung.

Lepas tu barulah kami balik. Masa tu pun dah dekat pukul 5 petang, dah hampir senja. Kali ni kami naik train terus ke tengah bandar Kyoto untuk explore kawasan Gion. Bila masuk aje ke kawasan ni, rasa macam travel back in time. Bangunan dia semua bangunan lama, bangunan kayu yang sangat cantik bagi aku. Sini pun ramai orang berjalan-jalan pakai baju kimono sewa. Dan sekali-sekala akan terserempak dengan geisha sebenar yang masih ada dekat kawasan tu. Sangat interesting. Kami sampai dah pun gelap, tapi ada banyak lorong-lorong terpencil yang sangat cantik untuk ambil gambar. Entah belakang rumah sape-sape kami pacak tripod tadi.

Puas merayau, kami rehat sekejap dekat kafe mana entah. Beli hot chocolate, pinjam wifi. Lepak, sembang, online. Lepas tu barulah kami balik ke hotel, baru nak check in.

Walaupun bilik dia kecik, aku sangat happy… Last-last sekali jiwa aku ni serasi dengan hotel jugak. Toilet selesa, katil selesa, facilites yang dah boleh expect. Bukanlah kata sewa rumah orang tu tak best. Ada kelebihan dia duduk rumah, especially kalau bab masak-memasak dan bila pergi beramai-ramai. Tapi bila rumah orang ni pulak, cara tuan rumah dia lain-lain. Kadang-kadang tak kena dengan jiwa kita. Hotel ni pulak sangat standard dan dah boleh agak. Aku lebih senang dengan benda yang predictable.

Hari ni sangat hectic, kesimpulannya. Jauh kami berjalan sampai kaki sakit. Tapi puas dapat tengok benda-benda yang kami dah rancang nak tengok. Alhamdulillah. Kyoto ni lebih menarik dari Osaka bagi aku. Menyesal pulak rasa book hotel 1 malam aje dekat sini.