Saturday 13 February 2016

Honeymoon 2016: Lombok, Indonesia Day 7

10 Februari 2016

Last day! We have until 12 to do nothing, so kami tak bangun awal sangat. Dalam pukul 8.30 baru pergi breakfast. Lepas makan kami jalan-jalan dalam kawasan hotel, pergi tengok pantai dia. Ombak kuat dekat sini!

Dalam pukul 10 kami balik ke bilik dan mula mengemas. Kami dah janji dengan Pak Ono pukul 1. Elok je masa nak keluar bilik untuk check out, husband tersedar yang kad ATM dan kad insurans dia takde dalam beg. Berpeluh cari dalam bilik, memang takde. Cuak jugaklah husbandku. Kami pergi juga ke reception untuk check out.

Sambil-sambil check out tu dia dok log in ke website bank, nak report kad hilang. Tiba-tiba orang kaunter tanya, “Encik, encik ada kehilangan apa-apa?” Lepas tu diorang hulur sampul berisi kad-kad tu. Rupanya tercicir dekat dengan pantai. Nasib baiklah ada yang baik hati datang bagi dekat reception. Nasib baik jugak bilik ni atas nama dia so senang diorang nak identify siapa punya. Alhamdulillah.

Pak Ono sampai awal, tapi sama-sama dengan dia ada satu lelaki lain. Rupanya anak Pak Ono sakit jadi dia terpaksa pass kami dekat pemandu lain untuk hantar kami ke airport. Kami tak kisah pun. Asalkan sampai airport.

Memandangkan flight kami cuma pukul 6.35 petang nanti, dan masa tu baru pukul 12.30, kami decide nak berhenti shopping di beberapa tempat dulu. Ada 2-3 souvenir yang belum jumpa lagi, jadi bukanlah sekadar membuang masa.

Mula-mula kami berhenti di Art Market di Senggigi tu. Banyaklah juga pilihan, dan harga dia pun berbeza-beza, jadi kena rajin compare harga. Aku dapatlah beberapa barang. Kami teruskan perjalanan, driver ni bawak kami ke kedai Gandrung. Dia kedai jual souvenir Lombok, particularly T-shirt. Cantik-cantik juga design dia, tapi aku lebih berkenan yang jumpa di Sasaku semalam. So dekat sini husband beli keychain untuk kawan-kawan ofis dia, dan aku beli sehelai dress untuk anak daraku.
Tengok jam, baru pukul 2, jadi minta driver berhenti di Sasaku lagi sekali. Typical of me, souvenir untuk diri sendiri langsung tak beli lagi. So I figured since duit ada sikit lagi, I might as well beli baju yang elok sikit untuk aku.

So kami ke Sasaku pulak. Kali ni cawangan lain, yang lebih dekat dengan Airport dan lebih besar katanya. Lama jugak aku ambil masa nak pilih baju. Tak semua design ada lengan panjang, yang ada pulak tak semestinya ada saiz.

So finally, walaupun dah delay dan delay lagi, dah takde tempat nak disinggah dan terpaksa terus ke airport. Baru pukul 3.30 masa tu. Dah masuk tu, belum boleh check in pun lagi, sebab katanya dalam pukul 5 nanti baru kaunter buka. Jadi lunch dulu dekat kedai CFC. Kedai ayam goreng diorang. Haha. Siap makan pun banyak masa lagi, jadi pergi solat pulak.

Lepas tu barulah kami masuk check in. Kecik bebenor rupanya airport dia tu. Bila check masa departure, dah bertukar kepada 7.15 petang. So, yes, we still have about 3 hours to wait around. Akhirnya husband cakap ada kedai urut dekat situ, jomlah kita pergi tengok. Check harganya pun standard (in fact cheaper than it was in Gili Trawangan), dan ada kekosongan juga. Jadi kami masuk, ambil urut untuk 45 minit, Rp 100,000.

Dapatlah habiskan masa dengan bermanfaat. Lega sikit kaki aku yang kejang-kejang panjat air terjun semalam. Nasib kami pun baik. Lepas je kami masuk, berderet orang datang ke kedai tu nak urut, tapi dah penuh.

Pukul 6 lebih baru lepas imigresen dia, dan masuk ke waiting area. Sempatlah aku kerja sikit sementara tunggu boarding.

Flight gerak pukul 7.15. Sepatutnya ikut seating arrangement, aku dan husband tak dapat duduk sebelah-sebelah. Aku tak beli pun seat. Bila masuk plane tu, deret tempat duduk aku kosong. So tunggu punya tunggu, sampai pintu kapal tutup, takde orang datang duduk. Rezekilah tu namanya. Dapatlah encik suami datang duduk sebelah.

Flight semua ok, sampai di KL 10.30 seperti yang dijangkakan. Alhamdulillah. Selesai sudah trip kali ni.

Insyallah aku akan tulis satu entry pasal tips and insights tentang Lombok. Harapnya dapat segeralah. Hehe.

Oh, macam biasa, last day selalu takde gambar. Takde mood. Haha.