Sunday 29 May 2016

To Krabi Thailand With Kids - Day 1: Krabi Town

27 May 2016

Cuti sekolah start hari ni. Sebab aku dah menggigil nak naik kapal terbang, maka terbanglah kami hari ni, mengheret bersama anak-anak. Destinasi kali ini ialah ke Krabi je. Dekat je, jiran sebelah. Tiket ni aku beli lepas balik Lombok hari tu. Macam ajaib sikit sebab time cuti sekolah tiket ke Krabi pergi balik RM200 sorang. Jadi sambar jelah, memandangkan cop Thailand aku tak pernah ada lagi.

Budak-budak still sekolah hari ni, sebab Kakak memang tak nak langsung ponteng sekolah. Yang Adik pulak ada party kat sekolah hari ni, kesian pulak kalau terlepas. So habis je sekolah angkut diorang, mandi-mandi di rumah mak aku, dan terus berdesup ke KLIA2. Naik Uber kali ni.

Sampai di KLIA2 dalam pukul 1.30 petang. Flight kami pukul 4.15. Jadi santai-santai ajela. Check in beg, lepas tu masuk dalam. Makan Burger King dulu, rilek-rilek je. Solat sekali. Itu pun baru pukul 2.45. Jadi bawak pulak anak-anak pergi main dekat Kids Zone dulu sampai 3.30. Barulah ke gate. Boarding semua on time. Flight pun gerak on time. Kelakar pulak rasa pergi tempat dekat, tak sempat panas bontot dah sampai. Sejam suku camtu. Proses keluar kapal terbang pun smooth aje.

Keluar airport tu kami beli tiket teksi untuk ke Krabi Town. Malam pertama ni kami duduk town dulu supaya senang nak ke pier dan seterusnya ke Phi Phi esok. Kebetulan pulak ramai yang sebut-sebut pasal Pasar Malam Krabi dekat town, jadi kita ambil kesempatan dululah. Aku pun langsung tak research online pasal transport alternative, jadi bayar ajelah harga teksi THB350 untuk ke Krabi Town.

Mamat driver tu ada strategi pulak, dia berhentikan kami dekat tour office dia dulu. Dah kena racun dengan makcik kat situ ambil tiket feri ke Phi Phi dengan dia. Dia caj THB400 per adult, THB250 per kid, termasuk transport dari hotel ke pier. Lagi sekali, aku tak research, kali ni main redah je, so aku and husband tak pasti whether itu standard rate. Lepas bincang-bincang, kitorang decide “fine, ambik jelah”. Selesai deal baru driver keluar balik dari office untuk hantar kami ke hotel.

Kami tinggal di Lada Krabi Residence untuk malam ni. Sekangkang kera dari tepi sungai dekat Krabi ni dan juga dari pasar malam dia. Borak-borak dengan makcik di kaunter, dia promote tiket feri yang dia provide pulak. Dekat sini dia caj THB350 per adult, THB 200 per kid. Haiyaa.. Rugi THB200.

Naik bilik hantar beg, pergi toilet semua, lepas tu terus keluar balik amik-amik gambar tepi sungai. Anak-anak aku dah mulalah. Yang Kakak ternampak rambutan dan manggis, meroyan terus. Aku kata kejap lagi baru beli sebab sambil jalan nak makan celah mana? Dah muncung sedepa. Yang Adik ikut suka dia je nak buat apa. Larilah, masuk lopaklah, merajuk tak nak amik gambarlah. Macam semua entry aku sebelum ni, tekanan dia bila bawak anak ni lain macam sikit.

Kami ke pasar dia. Menarikla! Banyak choice benda nak beli, dan harga pun reasonable. Tapi malangnya anak-anak aku dah penat. Adik sibuk cari Milo, dia ingat macam pasar malam kita agaknye. Aku cari tak jumpa pulak. Yang Kakak tak abis lagi meroyan pasal rambutan dan manggis tadi. Aku dah set nak beli semua souvenir malam ni sebab aku rasa kat sini paling murah compare to Ao Nang yang famous, dan Phi Phi yang merupakan sebuah pulau. I just wish the kids can cooperate a bit more. Belila air, beli buah tu, beli magnet, aku jumpa pulut mangga jadi beli jugak, beli T-shirt untuk anak-anak nan ramai di rumah. Anak-anak aku terexcited bila ada tempat boleh beli lukisan canting batik and boleh terus duduk dekat situ colourkan dia. Satu lukisan pun THB20 je. So beli sorang satu, bagi diorang berkarya kejap sementara aku dan husband melahap pulut mangga tadi. Wah, marvellous!

By then anak-anak aku dah kepenatan tahap gaban, sebab kat Malaysia dah pukul 9 masa tu. Bed time diorang pukul 8.30. So bawak diorang pergi dinner. Adik lemau abis jadi memandangkan restoran tu selang satu kedai je dari hotel aku, aku bawak dia balik bilik mandi dulu. Barulah segar sikit. Makan nasi, tomyam, telur dadar, and ayam goreng kunyit (yang bak kata si Kakak “This is better than in Malaysia!)

Siap je makan balik bilik. Aku terus kerah budak-budak tu tidur sebab esok pukul 8 dah ada transport nak jemput ke jeti. Sepantas kilat aje diorang lena.

Aku agak nervous-nervous je ni, sebab 2-3 hari sebelum gerak ke sini barula ada hati nak Google pasal Krabi. Rupenye May sampai November ni low season sebab musim hujan. Kalaulah nasib tak baik hujan sepanjang masa, alamat pecahlah gegendang telinga aku dengar anak-anak aku membebel.
Semoga hari esok berjalan lancar. Aminnn…