Monday 30 May 2016

To Krabi Thailand With Kids - Day 3: Phi Phi Island

29 May 2016

Dalam pukul 4 pagi tadi aku terjaga sebab hujan semula. Masa bangun Subuh pukul 5.30 tu pun masih lebat, jadi itu isyarat untuk sambung tidurlah.

Bangun semula 7.30, hujan dah berhenti, jadi apa lagi, kejutkan semua bangun. Pancing dengan laut, pasir, cepat ajelah budak-budak tu bangun. Siap-siap, turun breakfast dulu di hotel. Masa tengah makan tu nampak cuaca makin okay, jadi kami pujuk-pujuk kanak-kanak berdua tu untuk pergi island tour.

Bisinglah sikit, terutamanya si makcik tu, sebab kalau ikutkan dia, pantai depan hotel ni pun dah cukup. Kalau camtu baik Mama antar korang pergi PD aje anak-anak. Huish!

So naik tukar baju balik. Mengeluh jugaklah aku kena pakai balik baju basah. Disebabkan aku ni pemalas orangnya, aku bawak baju sikit-sikit aje. Baju mandi, baju tidur kita recycle aje. Tapi sebenarnya satu penyeksaan la pakai balik baju basah ni. Maklumlah kita nak kena berlapis-lapis pulak. Yang dalam, yang luar, tudung lagi. Semua basah pulak tu. Jeles kekadang tengok mat saleh pakai coverage tiga segi je. Kuikuikui.

Anyway, kami bergerak ke arah town,  on the way tu pun dah banyak booth operator island tour ni. Bila tanya, standard je harga THB1500 untuk 2 adult, 3 hour trip. Kids diorang tak charge. Disebabkan si Adik ni pulak kami dah janji nak beli beach toys dia dulu, kami terpaksa gerak ke town untuk ke kedai yang dia dah aim semalam. Masa kat kedai tu ada satu mamat approach kami. Sebab malas nak pikir panjang lagi, semua pun charge harga sama, kami onkan aje.

Dia tunjuk map, 2 option yang kami boleh buat. Tapi dalam 2 option tu takde Maya Beach yang selalu disebut-sebut. Bila kami tanya, dia kata bot dia tak boleh bawa ke sana sebab ombak kuat. Melainkan kami ambil trip ke Loh Samah, boleh jalan kaki dari sana ke Maya Beach, 5 minit. Disebabkan dia kata macam tu, kami setuju ambil trip tu. Kami tunjuk anak-anak pun dia kata OK no problem.
Bila naik long tail boat tu, takde pulak dia suruh pakai life jacket je apa, jadi kami bedal ajela. Separuh jalan tiba-tiba ombak kemain kuat. Nervous aku, dengan kami berempat takde life jacket. Masa tu baru sibuk pakai, tapi semua adult size. So anak-anak aku takde life jacket. Kering darah memikirkan kalau bot tu terbalik, apa jadi kat budak-budak tu. Masa tu hati aku dah start panas sikit.

Sampai di Viking Cave tu tengok ajelah dari jauh; seperti yang telah aku baca di blog sebelum ni. Then terus ke Loh Lipey. Cantikla sini, air jernih, biru aje. Ada satu dua bot je baru, dengan orang-orang snorkelling. Jadi kami pun stop situ, turun snorkel skali. Anak-anak aku cuba pakai adult life jacket tapi lagi rasa lemas bila benda tu tak fit ke badan diorang. Nasib baiklah bawak pelampung diorang dari rumah, pakai itu jela. Merasalah diorang mandi tengah laut.

Kejap aje dekat situ, sebab husband aku dah excited nak pegi Maya Beach. Yelah, Adik pun baru dapat beach toys, nak main pasirla. So teruskan ke Loh Samah. Sampai di Loh Samah tu kami tergamam sekejap. Air dia berombak kuat. Untuk amatur yang takut ombak macam aku ni memang aku takkan jejaklah dalam air secara sukarela. Tanya pulak dekat mamat tu, kat mana nak pergi Maya Beach nyer. Dia tunjuk kawasan batu-batu dekat pulau tu, ada tali-tali tergantung dekat cerun untuk panjat. Dekat bawah tali-tali tu batu-batu dia tajam dan ombak kuat dok hempas batu-batu tu. Macam mana nak ke sana? Berenang dalam air ombak kuat tu lebih kurang 10 meter. KEPALA HOTAK!
Sorang mat saleh memanjat tali untuk
ke Maya Beach di Loh Samah Bay

Aku kata macam mana anak-anak aku nak pergi situ? Dengan beg diorang lagi, makanan diorang, beach toys diorang, pelampung diorang. Macam mana aku nak heret budak 5 tahun dan 6 tahun dalam air macam tu, sedangkan kalau aku berdua dengan husband aku pun aku tak sanggup! Pastu mamat tu mula salahkan kitorang. Dia kata dia dah cakap tadi nak pergi Maya Beach kena panjat. Ehhhh… Pasai apa aku tak pernah tahu? Lagipun common sense takde ke, bila tengok anak-anak aku besar-besar ni dia rasa logic ke untuk budak-budak ni melalui keadaan tu? Dia mula mengeluh2, geleng-geleng kepala macam kami ni yang unreasonable. Aku dah sampai tahap tinggi suara dah. Tanya dia ada beach lain tak boleh pergi? Dia kata “Here no beach.” Tanya nak pergi Loh Mu Dee yang pakej lagi satu tu, “That one very far. I tell you already go Loh Mu Dee you want go Maya Beach.” Eh eh eh! Kalau kau cakap terang-terang dari awal apa situasinye dekat sini takkanlah jadi macam ni. Kesimpulannya kau lah tak jujur.  Hoi, berbulu beb masa tu! Kalau aku reti bawak bot, memang aku tolak je dia masuk air tu pastu aku balik sendiri.

Husband akulah “Mat Kool Mat Kool Kawanku”, dia yang cakap elok-elok dengan mamat tu. Suruh patah balik je ke Loh Lipey, snorkel kat situ je. Dia agree. Sampai situ nampaklah ada 1 beach kecik conenet, dan masih kosong, jadi suruh dia bawak kami ke sana. Dia bawak. Oklah, dapatlah diorang main pasir, ada ikan-ikan jugak dekat situ, bagi makan roti. Merasalah memanfaatkan snorkel yang dibeli tu. Aman dalam 15 minit, sebelum datang speedboat besar dengan puluhan umat manusia join sekali dekat situ. Majoriti orang Malaysia je.

Masa tu pun dekat Loh Lipey tempat kami snorkel first tadi dah penuh, jam! Menderu masuk bot-bot tour ni, sampai satu tu time dekat situ ada dalam 20 ke 25 buah bot. Syukurlah kami sampai awal tadi.

Kami buat hal sendiri je, aku bawak anak-anak bagi makan ikan sambil snorkel. Sampai pantai balik, ada satu monyet besar dok menakutkan suasana dekat situ. Semua pakat nervous kepung anak masing-masing. Kami bergambar-gambar kejap, orang-orang speedboat tu beredar, kami pun cepat-cepat gerak. Sebab takut monyet tu jadi makin berani bila dah takde orang. By then dia dah pun menjajah tempat kami letak beg. Nyaris husband aku kena cakar masa nak ambil barang. Aku memang takut monyetsssss!!!

So terus kembali ke Phi Phi Town. Terus cari lunch. Try makan pancake Thai yang famous di Krabi ni. Ala-ala roti canai berinti, atau lebih tepat lagi murtabak manis. Sedap weh! Beli yang banana Nutella, dengan yang inti cheese. Tak sempat decide restoran untuk lunch, hujan balik. Dahla orang punyelah ramai. Rupenya lunch hour ni memang orang yang tour dari Phuket, dari Krabi, dari Ao Nang semua berkumpul dekat sini. Kami bungkus anak-anak dalam raincoat, redah je hujan. Makan kat satu kedai thai muslim dekat-dekat dengan hotel. Rasa dia okay-okay jelah.

Pastu balik hotel. Anak-anak tak penat lagi tu. Diorang terus laju je ke pool. Sejuk pun rela. Aku join lah sekali, dapat jugak bilas-bilas pasir kat badan. Sampai hujan lebat balik, naik. Mandi, solat. Aku kerah budak-budak ni tidur dulu sebab karang malam tak larat jalan ke town untuk dinner. Menangis-nangis si Kakak tak nak tidur. Eh eh! Ayah dialah pujuk.

Tidur sampai 5.30, aku jugak kejutkan semua balik sebab hujan dah stop. Memang malam dia cuaca cantik. Keluar pukul 6 lebih, bergambar sikit kat pantai, then pergi town. Makan dekat kedai semalam jugak. Tapi hari ni order teroverdose, tak larat habis. Lepas tu Adik tak puas hati nak jugak try Fish Spa tu. Pergilah lagi. Hari ni aku pun buat. Ayah aje tak buat.

Barulah gerak balik. Sampai hotel dekat pukul 10. Itu pun budak-budak ni segar lagi. Esok pagi dah nak kena naik feri balik ke Krabi ni.