Sunday 15 January 2012

Kepenatan Kepergian Kepulauan Kepinangan...

Sesi berletiaq kali ni berkisar tentang episod percutian ke Penang. Ni baru balikla ni, tengah malam semalam. Penat pun tak dan hilang lagi.

Info ringkas mengenai percutian tersebut: aku dan anak-anak mengikut outing bersama rakan-rakan sedepartment husband. Perjalanan bermula pada jam 8 lebih pagi dari KL dan berhenti di Bukit Merah Laketown Resort untuk sesi mandi-manda sebentar. Pukul 5.30 bertolak ke Penang dan bermalam semalam di sana. Esoknya round Penang dan pulang ke KL semula di sebelah petang.

PENAT WEEEHHH!

Aku ni bukannye tak adventurous, tapi nak kena ingat seperkara: aku ni travel bawak 2 orang anak kecik. Temperament depa ni tak bole predict; diorang nak menangis, nak mengamuk, nak lapar, nak berak, nak tidur, semuanya bukan boleh kita tetapkan. Kali ni punya journey pulak sudahlah jauh, banyak sangat pit stop pulak tu. Bukannye menyinggah melawat-lawat dan bersiar-siar, tapi menunggu ahli convoy yang sesat, yang lambat, yang pi toilet, yang pi shopping dan sebagainya.

Kalau dah tau penat buat apa ikut? Itulah yang bermain-main di fikiran readers yang tak wujud di blog ni. Satu, aku sangat hargai sentimen husband untuk include kami dalam hal-hal pejabat dia. Susah woo nak dapat husband camni. Dua, manelah aku nak tau keadaan nak jadi camni. Ikut itinerary tu lancar jela.

Majority kepenatan kami adalah disebabkan terlalu kerap duduk saja dalam kereta menunggu orang, keadaan trafik (especially Penang) yang giler b***, anak-anak yang restless bila takde aktiviti dalam kereta, dan terlalu lama driving around without rest.

Yang kelakarnye tu, kami ada kat Penang kira-kira almost 24 hours jugakla. Tempat yang kami berjaya melawat/aktiviti yang berjaya dilakukan hanyalah menaiki feri dari mainland ke island, makan di Nasi Kandar Beratur, bermalam di Apartmen Bayu Emas, lunch di Restoran Hameediyah dan shopping jeruk. Waktu-waktu yang selebihnya itu kami berada di dalam kereta, sama ada bertarung dengan trafik Penang ataupun membiarkan enjin kereta membazirkan minyak sambil menunggu orang yang sesat/lambat.

Yela, kereta yang join convoy ada dalam 12-14 buah. Yang tau jalan dalam Penang cuma sorang. Aku kesian kat mamat Penang yang jadi ketua rombongan ni. Kepenatan dia, sebab tiap kali orang  sesat dia nak kena pi cari dan jemput. Aku juga kesian kat anak-anak aku sebab boring giler dok dalam kereta. Lagi-lagi Layla yang kami janji nak bawak pi tengok macam-macam, tapi semua tak dapat. Mandi laut tak dapat, naik train ke Bukit Bendera pun tak dapat.

Nak komplen lebih-lebih pun tak boleh. Kang husband marah. Tapi aku terpaksa tulis jugak sikit kat sini, sebab hati aku panas. Inilah fungsi aku buat blog pun kan? Tempat aku berletiaq bila orang lain tak mau dengaq. Kalau tak suka jangan baca kaaaayyyy?

Kalau ikut akula kan, seandainya trip ni aku yang buat, ada beberapa alternative yang aku akan pilih: 
  •  Choose either one, sama ada ke Bukit Merah sahaja atau ke Penang sahaja dan enjoy maximum time dekat sana. Kurang penat, lebih banyak masa boleh diluangkan bersama trip members instead of just driving your car.
  • Tempah sebijik bas. Sebab kalau kira balik minyak dan tol yang dibayar oleh beberapa belas bijik kereta tu, memang boleh dapat sebijik bas pun. Semua orang tak penat sebab semua berkumpul di satu kenderaan, dan hanya pemandu bas seorang yang memandu. Optimum time can be spent with trip members jugak. Isn’t that the whole point of an outing? Mengeratkan silaturrahim?


Again, siapalah aku untuk komplen bebanyak. Bukan trip aku, bukan company aku. Ini hanyalah bebelan seorang isteri dan ibu yang kepenatan. Sekian.

No comments:

Post a Comment