Wednesday 4 January 2012

Sesungguhnya aku rela sakit beranak 10 kali lagi...

...malah 100 kali lagi, tapi aku tak sanggup berhadapan dengan sakit demam Layla Nasuha.

Bukan sebab aku kesian tengok dia; tak, dia bukannya jenis budak yang bila sakit akan terlantar baring lemah. Tapi sebab dia langsung tak beri peluang untuk dibantu untuk sembuhkan apa-apa penyakitnya tu. Aku rasa lebih senang untuk aku tangkap nyamuk guna chopstick berbanding bagi Layla makan ubat.

Masuk hari ni dah 5 hari dia demam panas. Dah 2 malam aku berjaga untuk lap-lap badan dia untuk make sure suhu badan dia tak terlalu tinggi. Siang tadi pegi Klinik Kesihatan Sungai Buloh, doctor cakap kalau the next few days dia masih macam ni kena datang ambik darah. Takut denggi. Aduhai, lemah satu badan aku memikirkan kemungkinan tu.

Selagi boleh aku nak usahakan sendiri supaya dia sembuh seperti sedia kala.Taknaklah sampai kena admit ke hospital. Banyak yang susah daripada senangnya dekat sana. Perkara pertama yang aku tak senang duduk pikirkan of course pasal Ilhan; aku breastfeed dia. Kalau aku kat hospital 24 jam, takkan dia pun nak duduk hospital dengan aku?

Tapi Layla sungguhla tak cooperate. Selama 5 hari dia demam ni, ubat demam dia kami terpaksa beli ubat bontot. Ye, masukkan ikut bontot. Dia melawan jugak, tapi dia diterlangkupkan, dan dalam keadaan tu dia dah tak boleh melawan bila ada orang pegang. Tapi hari ni bila pegi klinik, doctor bagi antobiotik. Dahla ubat makan, kena habiskan sebotol pulak tu. Aduhai.

Masuk ni dah 3 dose antobiotik tu membazir, sedangkan dia kena consume setiap titik yang ada dalam botol tu. Kalau nak tengok orang hysteria tak payah pegi jauh2, nak cari orang kena sampuk hantu bagai. Datang tengok Layla makan ubat je. Kekuatan dia meronta-ronta boleh mengalahkan kekuatan 3 orang dewasa yang memegang dia. Jeritan dia aku rasa 1 blok boleh dengar. Setitik ubat pun tak masuk mulut walaupun kami guna syringe sebab dia hembus semua keluar balik ke muka kami.

Apa yang kami tak cuba? Masukkan dalam air cordial, dalam susu, cuba pujuk dengan baik, cuba rasuah dengan benda-benda yang dia suka, sampaikan marah dan pukul dia. Satu pun tak jalan.

Masa jumpa doctor tadi aku tanya doctor tu, ada tak ubat yang boleh bagi dengan cara lain. Suntik ke, masuk ikut bontot ke. Doktor tu pandang aku macamlah aku ni mak yang tak boleh pakai; manjakan sangat anak, lembik. “Tak ada. Kena paksalah.” Suara dia masa cakap tu pun bunyinya, amboi, bongkak sungguh. Right now aku terasa macam everytime Layla kena makan ubat aku nak bawak pegi rumah doctor tu. “Nah, doctor pandai sangat. Tolonglah paksakan.” Aku lagi kenal anak aku. Aku bela sendiri dari lahir.

3 jam dekat klinik tu tadi hanya untuk menunggu giliran ambik ubat aje. And now semua ubat tu habis disembur dek Layla. Sungguh sia-sia penantian itu. Sumpah aku penat. Sumpah aku takut kalau sakit dia melarat.

Tapi, apa lagi yang boleh aku buat? Sekarang ni aku dalam mode tawakal. Semoga Allah bukakan hati Layla Nasuha untuk makan ubat, atau Allah sembuhkan dia tanpa makan ubat. Amin. 

No comments:

Post a Comment