Friday 20 January 2012

"...From a toothless boy to a daddy..."

16 Januari 2012 hari tu adik ipar aku selamat bersalinkan anak sulungnya. Baby girl. Maka tamatlah privilege aku sebagai penyumbang tunggal cucu-cucu kepada ibu bapaku. Dan dengan rasminya aku dan suami menjadi Mak Long dan Pak Long. Eeeii… tak glamer tul panggilan. Hahah...

Welcome to the family Ayra Fazlin Binti Faizal. Yang berikut adalah harapan Mak Long untuk Ayra:
  • Jangan jadi baby seperti Layla dan Ilhan yang susah tidur dan senang bangun. 
  • Jangan jadi baby seperti Ilhan yang kuat berak, kuat muntah dan bila dah besar sikit super manja dan kuat melalak.
  • Jangan jadi girl seperti Layla yang sungguh drama queen, keras kepala dan suka buat apa yang orang baru je pesan jangan buat.  
  • Jadi anak yang baik serta menjadi motivasi untuk Mama dan Papa untuk berubah ke arah kebaikan.
 Aku macam ada sikit (sikit jela) rasa sentimental mengenangkan satu-satunya adik lelaki aku dah jadi bapak. Masa dia kawin hari tu aku tak sentimental pun. Yela, bila ingat-ingat balik zaman kanak-kanak dulu kan?
Perhatikan seluar askar tersebut. Ia merupakan seluar favorite Faizal. Basuh tak sempat kering dia dah tergedik-gedik nak pakai. 
Antara kenangan indah yang aku boleh fikirkan buat masa ni ialah: 
  • Main kusyen penuh satu rumah.
  • Main “parrot poret” sambil berlakon depan viewcam abah.  
  • Main bola depan rumah dan dia ajar aku cara yang betul untuk sepak bola. 
  • Main torchlight dalam bilik lepas disuruh tidur pada jam 9 malam. 
  • Curi-curi tengok cerita P. Ramlee dalam bilik mama lepas disuruh tidur pada jam 9 malam. 
  • Tangkap berudu sambil berkubang pastu bela berudu sampai jadi katak.
  • Bergaduh dan dilaga kepala oleh mama. 
  •  Main lawan-lawan pastu dia tendang perut aku sampai sesak nafas untuk satu tempoh yang agak lama. 
  • Bergaduh berebut buku pastu aku baling buku kena mata dia, sekaligus menyebabkan mata dia bercalar dan kena balut untuk satu tempoh yang agak lama.
Tapi dari nombor 7 ke bawah tu macam tak indah sangatla. Yang pasti yang kesembilan tu memang tak indah untuk dia. Hahaha.

Malam lepas Zura bersalin tu, masa kami semua (except Zura and baby yang masih di hospital) tengah lepak kat rumah mama, antara dengar dengan tidak abah ada sebut kat Faizal, “So, from a toothless boy to a daddy huh…”

Memang masa tu ramai orang tengah bercakap serentak jadi apa yang abah cakap tu macam samar-samar je, dan takde yang respond. Tapi aku dengar memang jelas, dan terngiang-ngiang sampai hari ni. Impak phrase tu besarla. Dalam satu ayat yang ringkas tu telah merumuskan seluruh kehidupan adik aku tu. Aku agak mungkin abah pun ada rasa sebak jugak kot, anak jantan dia sorang dah jadi bapak. Oh, sayunye!



Harapan aku untuk Faizal pulak:

  • Jadi bapak yang baik yang boleh didik anak dunia dan akhirat.
  •  Tolong ajar anak kau makan nasi walaupun kau tak makan  .
D  Dah makin besar family Encik Ishak Din nampaknye.Welcome to the family, Ayra. Jadi anak yang baik macam Mak Long kay? :P

     p/s: Ayra, tarikh birthday Ayra sama dengan tarikh Mak Long break dengan boyfren lama Mak Long. Eh, tetiba. Hahah.




1 comment: