Friday 24 February 2023

Trip 2023 - Day 4 - Porto - Nazare - Lisbon

22 Februari

Bangun pukul 5, kerja sikit. Masuk Subuh pukul 6 tu, solat dan masak breakfast. Hari ni relax je, masak French toast. Sekejap je siap. Kerah anak-anak bangun solat, makan dan mula bersiap.

Kami cuma ada sehari penuh semalam di Porto dan hari ni kami akan check-out dari rumah ni, sewa kereta dan bergerak ke Lisbon. Kemas-kemas semua, dalam pukul 8 kami keluar menuju ke ofis sewa kereta. Kereta memang dah booking siap-siap. Just panggil Uber pagi ni untuk ke sana.

Proses pengambilan kereta lancar. Kali ni kami dapat kereta cukup besar untuk muat semua beg. Dapat kereja Renault Kadjar. Harga kereta pula dalam RM200 lebih untuk sehari ni. Agak reasonable la bagi aku, sebab all-in untuk semua insurance, dan ada alat macam touch n go yang kami boleh guna untuk tol, all-in juga tak perlu bayar extra. Layanan kat Sixt tu aku sukala, at least bab nak uruskan luggage, susun-menyusun semua diorang buat. Jadi kalau kata kereta tak muat pun tadi, diorang aware yang diorang dah buat silap.

So, kami mulakan perjalanan ke Lisbon dalam pukul 9.30 pagi. Kalau direct, dalam 3 jam boleh sampai. Tapi nak sampai awal-awal pun bukan boleh check-out. Kebetulan kami akan lintas Nazaré, sebuah pekan surfing yang terkenal dengan ombak paling besar di dunia. Kita cubalah nasib untuk tengok ombak di situ.

Di sini, dari bulan November sampai Mac setiap tahun, golongan surfer akan bersidai on standby menunggu ramalan pengumuman ombak besar untuk pertandingan surfing diadakan. Sebab sifatnya ombak tu tak boleh dipredict sangat, memang diorang terpaksa berkampung di sini sebab pertandingan boleh happen anytime, dengan notis maybe sehari macam tu. Diorang akan kerjalah, apa yang ada, jaga-jaga kedai, busking, jual kraf.

Ombak terbesar yang direkodkan di sini pula ialah 86 kaki/26 meter, tahun lepas. Dan beberapa bulan lepas ada seorang surfer dari Brazil, yang katanya agak terkenal juga dalam kalangan mereka, yang meninggal masa surfing di sini.

Kami sampai di situ dalam pukul 11.30 pagi, masa tu hujan gerimis. Tapi sekejap aje dah berhenti. Terus ke pantainya, perhati ombak sekejap. Hari ni ramalannya small to medium waves je. Itu pun bagi aku dah meremang dah. Lepas bergambar sikit di pantai, anak-anak ajak makan sebab dah lapar. Kami pergi makan di kedai India. Kami order lauk paneer dan ikan je, takde keraguan. Dah check lauknya takde jual pork, kira oklah tu. Sedap juga food dia.

Sambil kami makan tu cuaca dah makin cantik. So kami ke pantai semula, lama juga duduk situ perhati ombak. Nampak beberapa yang aku consider dah cukup besar dah tu. Kalau jumpa yang 86 kaki tu agaknya pengsan aku. Kami terpaksa gerak dari sana bila tempoh had masa bayar parking tadi dah almost sampai.

Kali ni kami drive ke atas, ke rumah api dia. Park kereta dekat situ dan berjalan turun ke rumah api tu. Oh, cantiknya view dekat situ. Cuaca pun panas terik tapi berangin. Kids really enjoyed the place. Ada jalan untuk hiking turun right to the surfing beach dengan ombak kuat tu, tapi aku kata tak payah sebab takut. Tengok dari atas pun dah cukup cantik.

Dalam 3 jam total kami di Nazaré, kami teruskan ke Lisbon yang ambil masa sejam setengah. Sepanjang highway penuh dengan windmill modern yang besar alam tu. Cantik view! Sampai di Lisbon pukul 4.30 petang.

Kami dok berwhatsapp dengan host rumah kami yang seterusnya ni. Sepanjang trip, Lisbon ialah bandar yang kami akan tinggal paling lama, 3 malam. Tapi ini juga tempat yang paling susah nak cari accommodation. Ada je benda tak kena. Rumah cantik, lokasi dah elok semua, tiba-tiba kang takde lif. Dah dapat pulak rumah yang ada lif, ada washing machine semua elok, tiba-tiba kang nun jauh di pinggir bandar. Dapat yang semua perfect, tiba-tiba kang RM2000 semalam. So rumah ni memang last resortla kami dapat, by that time aku pun dah takde mood nak mencari.

And true enough, bila sampai kat rumah ni, aku memang kecewa. Dalam Booking.com rating dia okay, tapi entahlah. Serba tak kena. Run down sangat rumah dia. First sekali aku notice ialah bau masakan kat dapur, macam kepam. Lepas tu potong mood terus.

Masuk bilik, bantal-bantal hiasan nampak macam tak pernah cuci, lantai melekit, barang kat dapur pun tak berapa semenggah, dengan pemegang periuk pun dah longgar, ampaian dah nak tercabut. Haihh.. Kalau aku senaraikan semua komplen aku memang tak jadi kerja lain.

Owner dia orang Bangladesh. Dan according to him, ini memang rumah dia dan dia ada 2 unit sewa lagi. Selain tu, dia ada kedai runcit dekat dengan rumah kami ni. Tapi itu yang lagi aku mengkritik dalam hati tu. Owner kedai runcit tapi rumah kosong, garam je dia bagi kat dapur. Aku tanya sabun basuh baju pun dia suruh beli sendiri. Orangnya mesra alam, tapi rumah dia perlu banyak improvement.

Kami tinggal anak-anak suruh mandi semua, kami turun ke kedai runcit dia beli barang. Macam biasala, beli roti, telur. Kami cari selipar simple untuk pakai dalam rumah tapi a few kedai kami pergi tak jumpa. Aku rimas lantai dia tak bersih. So last-last kena pakai socks je.

Balik tu rebus telur sebab Ayah dan Kakak nak makan bihun sup instant. Adik nak makan nasi beriani Brahim. Aku makanlah apa yang ada. Pastu banyak ketidakpuasan hati lagi. Perkakas nak masak pun tak lengkap. Sebesar-besar dapur, senduk satu je dia bagi. Dekat sink, nak cuci pinggan dia tak sediakan sponge baru (itu standard practice ye selama aku travel ni, setiap guest baru akan dapat sponge baru). So Ayah contact dia mintak sponge, mintak extra heater yang dia janjikan, mintak iron aku. Dia responsive, tapi tak semua barang yang mintak dapat. Sponge tu sampai ke sudah tak muncul. Geli aku nak guna sponge bekas orang. Kami basuh pinggan guna tisu dapur. Huhuhu.

Anyway, selesai makan dan mandi tu kami tidur jelah. Taklah awal sangat pun, dekat pukul 10 jugak. Serabut kepala otak memikir nak duduk sini 3 malam. Tak sampai level kayangan lagi la aku ni, sebab kalau level kayangan bila tak puas hati camni je terus blah je cari rumah baru. Duit belakang kira. Hahaha.