Wednesday 22 February 2023

Trip 2023 - Day 2 - Swiss to Porto, Portugal

20 Februari 2023

Aku terjaga pukul 4 lebih pagi sebab ada kerja sikit masuk. Jadi terus berjaga sampai Subuh, lepas tu start masak. Pagi ni goreng nasi dengan lebihan isi ayam dan nasi semalam, dan habiskan telur dan wrap, buat omelette wrap lagi. Makan sama-sama, lepas tu mula mengemas.

Hari ni kami akan check out dari sini dan petang nanti kami akan fly ke Portugal. Sama-sama mengemas, alhamdulillah, agak lancar. Cuma nak menguruskan agihan berat beg sebab nak naik low-cost carrier ni, diorang particular sikit dengan berat beg. Geng-geng AirAsia la. Berat luggage pun kita kena beli siap-siap kan.

Ngam pukul 9 kami check out. Tapi luggage kami minta reception tolong simpankan dulu sebab boot kereta tak muat kan? Kemudian kami keluar ke Basel city. Rupanya Basel city tu dengan hotel kami dalam 2km je. Aku pun tak tau kenapa kami keluar naik kereta. Tak pasal-pasal nak kena bayar parking, mahal plak tu. Padahal cuaca sejuk-sejuk ni memang sedap je menapak. Haih…

Lepas letak kereta tu kami merayau je dalam bandar tu. Tak ada apa pun sebenarnya. Sampai tak tahu nak pergi mana. Masuk Starbucks lagi sebab Kakak macam biasa, berjalan 3 langkah je dah lapar. Ajak diorang masuk kedai, tengok harga barang runcit. Pastu kena pau Kinder Egg sorang satu.

Last sekali kami jalan ke satu taman dan lepak je, termenung, sampai jam gereja bunyi pukul 12. Kami pun patah balik ke kereta dan balik ke hotel. Ambil luggage, lepas tu Ayah google kata ada kedai halal dekat-dekat situ so kami pergi makan. Order burger ayam, burger daging dan burek (cheese bread). By the time selesai makan dah 1.30. Ambil kereta dan nak terus ke airport, tapi kena singgah penuhkan tangki minyak dulu untuk hantar kereta sewa. Paling dekat kami jumpa stesen minyak self-service. Terkial-kial la sekejap dekat situ, tak pasti cara nak bayar, dengan tak paham bahasanya. Nasib baik ada orang lalu dekat situ tolong kami.

Bagi arahan dekat Waze suruh tunjuk jalan ke airport, tapi lupa pulak nak key-in untuk ke car rental drop off. Lagi kelam kabut jadinya. Tengok signboard jadi keliru sebab kejap arah sana dia tunjuk, kejap arah sini dia tunjuk. Tiba-tiba dah sampai bandar Basel balik. Diri dah makin cemas sebab biasanya 4 jam sebelum flight dah sampai airport. Masa tu dah pukul 2 petang. Flight 5.15.

Second time kami sampai airport tu, kami perasan signboard untuk car rental ada 2 jenis. Satu tulis Car Rental (F), satu lagi tulis Car Rental (CH). Dalam kelam-kabut tu otak tak sempat proses apa meaning dia. Awal tadi follow yang CH, dia bawa kami balik ke arah Basel city so kali ni kami ikut signboard F, jadi sampailah dengan berjaya ke tempat parking car rental.

Masuk dalam terminal nak hantar kunci kereta, melintas dulu depan gate kami untuk check-in flight dan kaunter kosong. Aku ajak check-in dulu. Flight tu penting, jangan sampai kaunter dah tutup. Kereta tu sah-sah dah sampai di parking dia. So alhamdulillah, setel dekat situ. Kami bayar untuk check-in 2 big luggage, tapi rezeki dapat tukang jaga kaunter baik, dia offer suruh masukkan sekali lagi 2 cabin beg tu. Yay!

Selesai tu dah rasa boleh bernafas sikit, kami pergi drop kunci kereta. Bila sampai sana, dah nak bagi kunci, penjaga kaunter tu tanya parking kat mana. Kami tunjuklah arah kami datang. Dia kata oh salah. Itu French side. Sewaan kami ni kena hantar di Swiss side (CH). Kalau nak hantar French side boleh aja, tapi akan kena charga extra 60 ke CHF60 entah aku lupa. Aduhai. Since kami dah check in dan masih ada masa, kami decide untuk keluar balik hantar kereta elok-elok. Itu pun, nak keluar balik parking kena caj 20. Berpinau bijik mata.

In the end, memang betullah signboard pertama yang kami ikut tu. Parking side CH memang lebih dekat ke arah Basel City. Silapnya bila kami dah sampai balik ke Basel tu kami jadi cuak sebab ingat sesat, terus kalut dengan waze semula dan tak follow signboard tu sampai habis. Dah sampai parking dan pulang kereta, setellah. Terus masuk ke gate. Takde nak cop passport apa-apa pun. Surau pula betul-betul atas gate kami, jadi solat dulu dan tunggu sekejap. By 4.30 tu dah boarding EasyJet flight ke Porto.

Flight ambil masa 2 jam setengah. Anak-anak finally dapat duduk tepi tingkap. Flight pun smooth je alhamdulillah. Pukul 6.45 petang waktu Porto kami sampai. Time difference di Portugal awal sejam, jadi gap dengan Malaysia 8 jam.

Sampai pun takde cop passport apa-apa. Anak-anak yang kecewa tak dapat penuhkan passport diorang. Tapi sebab takde prosedur apa-apa, beg kami pun first sekali keluar di carousel, so terus je dah keluar dan immediately dapat taxi. Perjalanan 20 minit dari airport, sampai di apartmen kami.

By that time dah malam pun. So terus masuk apartmen and retire for the night. Anak-anak excited dari semalam sebab aku dah janji, malam ni sampai Porto kita semua makan Maggi. Bunyinya macam hukuman, tapi untuk anak-anak aku, itu satu motivasi. Hahah. Aku dengan Ayah je keluar ke kedai runcit kat bawah beli roti, susu, telur. Naik balik masak sambil budak-budak tu mandi. Sempat masukkan satu load baju dalam mesin basuh. Sukaaaa sangat boleh basuh baju.

Makan sama-sama, lepas tu tidurlah.