Tuesday 21 February 2023

Trip 2023 - Day 1 - Alsace (Colmar, Eguisheim)

 

19 Februari 2023

Sebab pukul 8 lebih malam semua dah setel semalam, pukul 5 pagi kami dah bangun. Masih ada sejam sebelum Subuh so bermalasan jap, dapat tengok social media dengan tenang sebelum kena jadi komander untuk anak-anak dan bersilat di dapur.

Masuk je Subuh terus solat, lepas tu memasak dah. Breakfast buat cekodok pisang guna tepung cucur lemak manis Adabi tu campur dengan pisang yang aku selamatkan daripada dibuang dekat rumah sebelum kami gerak semalam. Ada 2 biji yang takde sape sudi makan. Aku angkut dia bawak gi Europe. Hahah. Lepas tu dekat kedai semalam Ayah beli wrap jadi aku buat omelette wrap sikit. Oklah, makan sorang sikit. Ingatkan ada yang boleh buat jadi bekal, tapi semua habis.

Lepas kemas-kemas dapur, terus bersiap untuk keluar. Dalam pukul 8 jugalah baru keluar bilik. Plan asal nak ke Strasbourg, lepas tu patah balik ke Colmar. Tapi elok pasang Waze untuk gerak, dia naik notification tanya kami dah ada pass belum untuk ke Strasbourg? Rupanya ada regulation di sana untuk membawa kereta komersial, kena ada pass kereta. Application pula kena buat up to 6 weeks before. So, berkuburla kita.

Abaikan plan tu, kita proceed ke Colmar je terus. Cuma 45 minit dari tempat kami ni. Sampai Colmar sunyi sepi ya! Hari Ahad di Europe ialah hari paling boring sekali dalam seminggu. Kedai semua tutup, orang tak keluar rumah. Advantage untuk kami ialah, nak ambil gambar senang sebab takde orang photobomb. Disadvantage pula ialah, kami tak bawa tripod sebab attachment untuk pasang handphone hilang, so bila takde orang ni takde sape nak disuruh ambikkan gambar kami berempat. Hahah.

Dah masuk pukul 10 barulah hidup sikit tempat dia. Kami lepak Starbucks sekejap untuk bincang next location. Lepas Google semua, kami pergi bergambar di photospot dia, dan patah balik ke kereta. Drive pula ke lokasi Statue of Liberty, ada sebiji dekat sini macam yang dekat New York. Yelah, Statue of Liberty tu kan memang asal dari France, yang hadiahkan kepada USA.

Dari sana kami drive ke small town nama Eguisheim. Aku jumpa dalam Google je, redah pergi. Tapi tak menyesal la, sebab town dia lagi cantik daripada Colmar. Rumah dia cantik-cantik, lorong sempit-sempit. Ada a few kedai makan buka, tapi food dia majority ada pork. Yang vegetarian pula, diorang letak wine sebab wilayah Alsace ni memang terkenal dengan wain. So sebab anak-anak kelaparan, kami cut it short, patah balik ke kereta. Jamah sikit snek-snek apa yang ada.

Anak-anak ajak pula ke Maison du Fromage (kilang cheese), so kami ke sana. Kami sampai ngam-ngam tour start, so masuk tengok video dulu, lepas tu round exhibition dia, last sekali ada penerangan (dalam French ye, kami tak paham sepatah haram, buat-buat paham saja.)

Selesai dekat sana, sebab masa dah hampir pukul 4, kami decide nak balik je. Solat di bilik hotel saja. Ayah pergi beli ayam dan kentang, aku buat ayam masak kicap, nasi dan telur dadar lagi. Puas aku membebel sambil masak tak nak bagi Adik terlelap sebab dia dah ngantuk sungguh. Selesai makan tu, kemas-kemas, solat. Dalam pukul 8 lebih anak-anak dah tidur.

No comments:

Post a Comment