Tuesday 3 July 2018

Couple's Trip 2018: World Cup Russia, Kazan - Day 3

19/20 June 2018

Kawan kami bermurah hati hantarkan kami ke Kazansky Train Station, Moscow, jadi kami sampai ke sana dengan lancar. Masih ada 2 jam sebelum train kami berangkat masa kami sampai, dan platform mana train akan sampai pun belum diberitahu sebab maklumat tu hanya dikeluarkan setengah jam sebelum train berlepas.

Orang sangat ramai, jadi kami duduk aje buang masa. Pukul 11 lebih tu barulah kami gerak ke platform. Ada nampak satu keluarga orang Melayu kita juga naik train yang sama. Mulanya aku excited la nak senyum, tapi rupanya kena ignore. Kahkah. Dia langsung tak nak make eye contact dengan aku. Maka aku pun abaikan jelah. Train sampai, kami berpusu-pusu naik.

Untuk perjalanan ke Kazan yang ambil masa 12 jam ni, kami beli tiket kabin 2nd class. Dalam kabin jenis ni, kami berkongsi 4 orang satu kabin, katil double decker, dengan tempat tidur sorang satu. Disebabkan kita takkan tahu kita akan kongsi dengan siapa, kami ambil langkah selamat dengan beli seat tingkat atas, supaya takdelah aku diskodeng oleh entah sape-sape nanti. Tiket kami pergi balik berharga lebih kurang USD100 seorang. Sepatutnya bila ada Fan ID dan tiket bola, kami boleh apply untuk free train ke mana-mana bandar tempat kami akan tengok bola. Tapi nasib kami tak baik, tiket train free dah sold out by the time kami cuba book. Jadi takde pilihan lain, terpaksa ambil train ni. Nak naik flight pun boleh, tapi harga lagi 3 kali ganda.

Pandangan pertama dekat kabin tu memang kecut juga perut aku. Macam manalah nak kongsi dengan strangers dalam kabin sekecil ni. Nak panjat tingkat atas pun kemain curam. Membayangkan husband aku yang boleh tahan besar nak bersempit dekat atas tu pun aku risau. Masa tu jugalah rakan sekabin kami sampai. Lelaki, dengan identity yang susah nak dipastikan. Muka nak macam arab, tapi English dia sangatlah berhabuk. Sesama member dia sendiri pun diorang cakap English top class.

So kami mula beramah mesra. Diorang ni rakyat Amerika berbangsa India. Lahir di Hyderabad, membesar di Arab Saudi, dan sekarang menetap di Chicago. Agama Islam. Lepas settle down di tempat masing-masing, kemas katil, pasang cadar, sarung bantal (semua disediakan), kami berbual sekejap. And then semua pakat tidur. Selesa jugaklah sebenarnya atas tu.

Dalam pukul 2 pagi aku kejutkan husband temankan ke toilet, berwuduk semua dan solat Subuh duduk atas katil. Lepas tu kami tidur balik lagi. Langsir gelap diturunkan dalam kabin kami, jadi sampai ke siang dalam tu still gelap. Aku yang dah puas tidur ni naik gelisah jadinya. Pukul 8 lebih tu kami keluar kabin lepak di koridor. Rasa nak lepak minum-minum tapi bila kami tanya conductor gerabak kami, dalam bahasa ayam itik antara kami tu, dia bagi kami satu sachet kopi dan satu cawan untuk bancuh sendiri. Rupanya train ni takde gerabak kafe pun. Sedih betul.

Dalam kami dok keluar masuk kabin tu, salah seorang kawan sekabin kami tu, Ilyas, terjaga. Jadi aku minta dia buka langsir sikit sebab tinggal 3 jam lagi nak sampai. Dia pun bangun dan bersembang dengan kami. Banyak yang kami borakkan, mostly pasal Islam, perbandingan ekonomi, pendidikan, taraf hidup, haji dan umrah, antara Malaysia dan USA. Menarikla. Husband aku sempat canang kata aku pandai cakap Hindi, jadi dia interview sikit. Dia siap minta email address kami untuk keep in touch sebab dia memang plan nak ke KL hujung tahun ni dengan family. Dia kerja Dentist rupanya dekat USA. Kawan dia yang sorang lagi, Mahraz, tidur sepanjang jalan sampailah lagi setengah jam nak sampai baru dia bangun. Conductor datang ke setiap kabin untuk kejutkan kami sejam sebelum sampai untuk get ready.

Kami akhirnya sampai dekat Kazan pukul 12.45 tengah hari. Dekat sana hujan renyai-renyai. Kami terus aje cari bas untuk ke hostel kami. Adalah kekeliruan sikit, salah naik bas sekali. Tapi lepas tu lancar aje. Disebabkan hari ni ialah hari perlawanan bola kami, dengan berbekalkan Fan ID dan tiket bola, kami boleh naik semua public transport free. Sampai di Zam Zam Hostel dalam pukul 1 lebih tengah hari.

Terpaksa redhalah dengan tempat tinggal kami gaya hostel ni. Bilik kami okay, tapi toilet dekat luar, jadi agak leceh untuk aku. Tapi disebabkan musim World Cup, semua hotel sama ada sold out ataupun harga naik berkali-kali ganda. Masa kami cari Airbnb, rumah yang nampak tak memberangsangkan pun harganya jadi RM1000 untuk 1 malam. Tak sanggup pula nak bayar. Zam Zam Hostel ni bilik dia harga cuma RM270, jadi terima jelah.

Kami terus mandi, solat, dan tukar pakai jersey. Game bola kami malam ni pukul 9 ni Kazan Arena. Kami akan tengok game Spain v Iran. Tapi kami keluar pukul 2 ni kami takkan ke stadium terus. Nak merayau dulu ke masjid Qolsarif yang terkenal dekat sini. Ramai orang dekat masjid tu, kebanyakannya orang Iran yang akan tengok bola juga malam ni. Kami bergambar, jalan-jalan. Ingat nak cari tempat makan, tapi kami tak berjalan cukup jauh dan tak jumpa kedai makan. Sebenarnya kami yang tak peka, sebab dekat Kazan ni majority penduduknya Muslim dan kedai makan halal banyak.

Dekat sini kami jumpa family Melayu tu lagi, dan lagi, dan lagi. Tapi setiap kali tu dia refuse to make eye contact dengan aku. Eehhh aku pun tak hinginlah nak senyum kat kau. Tah ape yang kekwat sangat tah.

Puas berjalan dekat area situ, kami naik free bus ke Kazan Arena dalam pukul 5.30 petang. Punyalah padat bas tu, aku yang kecik ni duduk paras-paras pinggang orang je. Maklumlah dikelilingi warga international. Sampai dekat sana kami masuk satu mall kecik dekat dengan stadium tu. Nasib kami baik, ada kedai halal dalam tu. Tapi nak order makanan pun satu cabaran jugaklah sebab menu dia semua dalam Russian. Jadi kita cuma boleh main tunjuk2 je apa nak, tanya tu apa? Chicken? Fish? Yes chicken. Yes fish. Yes rice. Yes potato. Lepas tu tawakkal je entah dapat makanan rasa apa. Nasib baik boleh telan.

Dah kenyang perut barulah menapak ke stadium. Meriahlah sekelilingnya. Tapi kami perasan memang majority ialah penyokong Iran je. Tah berapa kerat je orang pakai baju Spain. Banyak jugak yang senyum-senyum sinis sebab aku bertudung tapi pakai baju Spain. Mesti orang Iran ingat aku ni Iran pengkhianat.

Husband aku ambil peluang bergambar dengan awek-awek international nan ramai. Kami siap tadah muka untuk diconteng. Tapi masa nak masuk ke stadium tu agak mencabar. Banyak sangat rules dia. At one point kami masuk ikut pintu yang tak ramai orang beratur, tapi tukang jaga dekat situ macam extra strict. Monopod yang kami tengah pegang pun dia tak bagi bawak masuk. Jadi kami keluar balik dari line, sebab dia suruh pergi simpan monopod dekat khemah simpan barang. Aku berkeras tak nak simpan dekat sana, sebab benda kecik macam tu kemungkinan besar akan hilang je. Aku suruh simpan semua benda dalam beg, tak pegang apa-apa dekat tangan. Botol air yang kosong kami buang semua sebab memang tak boleh bawa masuk. Sekali lagi kami beratur.

Kami ni takde isu tentang kamera ke, monopod ke, tapi tudung aku pula jadi sasaran. Jarum peniti, pin dan brooch tak boleh pakai. Aduhai. Dengan shawl aku yang licin ni, macam mana kalau takde pin. Aku dibawa ke bilik dan pegawai perempuan tu masuk sekali dalam changing room untuk tengok aku buka semua pin. Nasib baiklah dalam keserabutan tudung aku tu dia tak perasan 2 brooch aku yang aku pasang dekat bahu. Brooch tulah penyelamat aku lepas tu. Roti coklat yang kami bawa bekal dalam beg pun habis kena rampas. Ish ish. Kebulurlah sampai malam.

Tapi selamatlah lepas masuk ke stadium. Sempat beli muffler Espana sehelai, walaupun mahal ya rabbi. RUB1500 = RM100. Lepas tu barulah kami naik ke seat. Tempat kami okla, tak tinggi sangat. Berselfie-selfie dekat seat. Kami dok berkenan dengan cawan yang bertulis perlawanan dan tarikh hari ni. Tapi cawan tu cawan Budweiser. Dia jual non-alcoholic beer sebenarnya, so husband aku pergi beli 2 cawan untuk bawak balik. Isi beer tu? Dia tak sanggup minum sebab bau sebijik macam beer sebenar, so dia pegi buang kat toilet.

Game mula pukul 9, dan bersemangat seperti biasa. Stadium memang penuh orang Iran, dan diorang memang menang sorak. Aku bahagia sebab dapat tengok Sergio Ramos main depan mata walaupun nampak besar kucing je dekat bawah tu. At the end of the game, Spain menang 1-0. Yay!!

Game habis pukul 11 tu, kami pergi kutip banyak-banyak cawan yang orang tinggalkan, nak buat souvenir. Ramai je buat perangai macam kami. In total dapatlah dekat 15 cawan kami bawa balik. Nak balik ke hotel pun kami jalan kaki je sebab cuma 2km. Tapi agak rushing sebab pukul 1.15 dah masuk Subuh rupanya dekat sini. Nak singgah beli makanan lagi sebab lapar. Kami bungkus je buat makan dekat hostel sebab dah lambat.

Sampai bilik terus solat Magrib Isyak. Makan. Dan masuk je Subuh terus solat. Barulah tidur sampai ke pagi.

No comments:

Post a Comment