Wednesday 11 July 2018

Couple's Trip 2018: World Cup Russia, Kazan - Day 4

21 June 2018

Disebabkan kami dah Subuh awal-awal, kami boleh lajak tidur sampai siang. Hari ni hari terakhir kami di Kazan jadi kami tak nak keluar lambat sangat supaya sempat tengok-tengok Kazan sebelum balik.

Plan yang sangat ambitious hari ni ialah untuk pakai baju kurung/baju melayu dan bergambar lagi sekali di Masjid Qolsarif semalam. Banyak juga penghalang dan peluntur semangat kepada plan ni. Nombor 1 ialah kami tertinggal bendera Malaysia di rumah kawan kami di Moscow. Bendera tu sepatutnya semalam lagi kami guna di stadium, baru epic. Masa sedar bendera tertinggal tu memang kecewa gila-gila, apatah lagi kami beli bendera tu special untuk datang ke game ni. Nak buat camane, dah tertinggal. Mana nak dapat beli pun bendera negara kita dekat negara orang. Yang keduanya, tudung yang matching dengan baju kurung aku pun tertinggal di Moscow. Terpaksa pakai tudung yang tak matching. Gasaklah.

Bersiap semua, dalam pukul 9 lebih kami check out dari Zam Zam Hostel. Hari ni naik public transport dah kena bayar. So kami naik bas ke Masjid Qolsarif. Bergambar, walaupun angin sangat kuat sampai nak terbalik tripod kami. Dan alang-alang dah dekat situ, kami masuk dalam masjid tengok-tengok, beli souvenir dekat dalam tu.

Lepas keluar tu barulah kami tukar balik baju kurung/melayu tu ke baju kasual dan turun ke Bauman Street, shopping street dekat sini. Misi kami ialah nak cari souvenir dari Kazan, jadi kami masuk semua kedai souvenir. Tapi takde apa yang special. Belilah magnet sikit, tapi other than that kami takde jumpa apa-apa yang menarik macam dekat masjid tadi. Dekat keliling masjid tu barang yang dijual cantik-cantik, kebanyakannya kraf daripada golongan Tatar, orang Islam tempatan.

Kami singgah makan di satu kedai halal dalam satu bangunan mall. Lepas tu kami sambung berjalan lagi. Lepas bincang dengan husband, kami decide untuk beli souvenir dekat masjid tu. Tapi disebabkan kami terpaksa mengheret luggage sebab kejap lagi nak naik train balik ke Moscow, aku suruh husband tunggu dekat Bauman Street tu, while aku patah balik ke masjid tu sorang. Kami tak nak berlengah sangat sebab train kami ke Moscow pukul 4.40 petang. Masa tu dah pukul 2 lebih.

Aku lari ke masjid beli souvenir untuk anak-anak nan ramai di rumah, dan lari turun ke Bauman Street balik. Mengahlah jugak. Dari sana baru kami berjalan ke arah train station. Mengikut google maps, dekat dengan station tu ada satu masjid lagi, jadi kami menghala ke situ untuk solat Zohor dan Asar.

Sampai dekat masjid tu, keadaan dekat dalam tu nampak terbiar. Turun ke toilet/tempat wuduk dia pun kotor dan tak terurus. Dalam tu takde orang. Lepas tunggu sekejap, ada orang masuk, tapi seperti biasa, bercakap macam ayam dan itik. In the end, dengan Bahasa isyarat aje kami dibenarkan guna masjid tu untuk solat, aku naik solat di atas. Guna jugaklah toilet/bilik wuduk yang tak berapa memberangsangkan tu. Kesuntukan masa, jadi redah je.

Selesai tu kami berjalan ke Kazan train station tempat kami sampai hari tu. Check di info board, tak nampak nombor train kami jadi kami terus ke information tunjukkan tiket. Masalahnya tiket kami tu pun dalam Bahasa Russia sepenuhnya. Elok perempuan tu baca je tiket kami, air muka dia berubah jadi panik. Serentak tu berderau darah aku. Mesti silap station ni. Dia terus berlari keluar dan cari-cari orang yang boleh berbahasa Inggeris, dan jumpalah seorang budak volunteer World Cup. Budak tu datang terangkan dekat kami yang kami salah station. Kami sepatutnya naik train di Passazhirskaya, dan bukan di Kazan station. Masa tu masih ada sejam lagi, dan kata orang tu it takes about half an hour to get there by taxi.

Satu aku respect pegawai tu, dia yang bersusah payah callkan teksi untuk kami. Kebetulan ada 2 orang lelaki Iran yang sama macam kami, salah station. Dia kumpulkan kami di satu tempat dan suruh nak teksi sama-sama, tongtong duit. Dalam teksi tu baru dok tawar menawar harga, siap orang Iran tu call entah sape tolong jadi translator. Dia caj kami RUB1000 untuk satu trip tu, so aku dan husband bayar RUB500, mamat-mamat Iran tu bayar RUB500. Oklah tu, asalkan sampai station. Dia bawak macam pelesit, tapi selamatlah kami sampai pada masanya.

Elok sampai di station, info platform pun keluar, jadi kami terus ke platform. Train sampai on time, gerak pun on time. Kali ni pun kami pilih katil atas untuk keselamatan. Tapi kawan sekabin kali ni tak friendly, orang Iran. Jadi kami takde bersembang. Malang nasib aku, handphone dah dekat habis bateri. Powerbank powernya dah tak banyak. Laptop semalam kalut-kalut nak tengok bola, lupa nak caj. Buku cerita pulak pegi simpan dalam luggage dan kabin sempit tak boleh buka. Maka aku ketandusan aktiviti untuk dilakukan. 13 jam oi dalam train! So apa lagi yang tinggal, tidur jelah, walaupun baru pukul 5 petang.

Off and on tidur dan terjaga. Sampai dalam pukul 12 lebih malam tu kami bangun solat Maghrib/Isyak di katil, dan berjaga sampai masuk Subuh. Tak lama pun, menunggu dalam setengah jam je. Simpan wuduk sebab susah nak ambil wuduk dekat toilet dia. Lepas tu
sambung tidur lagi. Kami dijangka sampai pukul 5.45 pagi, jadi dalam pukul 4.45 conductor datang kejut semua orang. Kami bangun bersiap dan tunggu train sampai. Tepat 5.45 dia sampai di Moscow.

No comments:

Post a Comment