Sunday 1 July 2018

Couple's Trip 2018: World Cup Russia, Moscow - Day 2


19 Jun 2018

Pukul 5.30 pagi kami dah terjaga, matahari dah terang benderang dekat luar macam pukul 9. Tapi kami bersantai-santai dalam bilik dulu, aku buat kerja segala. Sebab ini rumah orang kan, takkan nak pergi buat bising dekat luar pulak. Anak-anak dia kecik lagi, dan diorang pun nak buat rutin harian diorang bersiap pergi sekolah, pergi kerja, breakfast as a family semua. So dalam pukul 7.30 bila diorang tengah nak turun hantar anak ke bas sekolah baru kami keluar bilik.

Breakfast sama-sama dengan kawan aku dan wife dia. Segan rasa, dia masak segala macam. Yang lagi serba salah bila satu benda pun dia tak bagi kami tolong, baik membasuh pinggan atau masak. Aku ada offer untuk masak bila-bila, dia kata tak payah. Masa kami nak basuh pinggan pun dia ada sebut tak payah, sebab cara basuh berbeza. Bab-bab macam ni sensitive sikit, sebab aku tau ada certain people tak suka kita sentuh barang dia atau buat kerja bukan ikut cara dia. Jadi kami kena hormatlah. Terbaliklah dengan aku, kalau orang datang rumah selagi boleh aku mengalu-alukan orang lain basuh pinggan. Kuikuikui.

Dalam pukul 9 tu kami tumpang kawan aku tu keluar ke ofis, dia dropkan kami dekat FIFA Fan Fest. Tempat tu macam dataran yang pasang banyak-banyak skrin besar untuk tengok bola, dan ada jual-jual merchandise World Cup. Agak dekat dengan Stadium Luzhniki tempat ni. Yang kelakarnya bila sampai sana, senyap sunyi je. Masa tu barulah menggagau nak google. Tempat tu buka pukul 12 tengah hari. Tahniah.

Jadi kami menapak ke train station terdekat. Sempat melepak dekat taman dekat situ sebab awal lagi nak ke mana-mana pun. Hari ni kawan-kawan kami tu pinjamkan kad Troika diorang untuk kami guna naik train. Lebih kuranglah macam Touch n Go di Malaysia, Oyster di London, dan Opal di Sydney. Jimat sikit, sebab setiap kali masuk dia caj RUB36, berbanding beli tiket harganya RUB55. Dan jimat masa jugak, tak perlu nak beratur beli tiket setiap kali naik train. Bas pun boleh guna.

Destinasi pertama kami ialah ke Izmaylovskaya, katanya tempat jual souvenir. Sampai dekat sana kami masuk satu bangunan kedai yang jual barang-barang pasar, makanan, pakaian. Gila jugak aku dekat dalam tu, bila tengok sayur-sayur, buah-buah, kekacang, dan yang paling gila sekali kedai cheese dia yang besar-besar dan murah-murah. Geram rasa nak beli, tapi takut tak tahan dekat dalam beg on the way balik Malaysia nanti. Puas merayau dekat situ, kami naik train ke Partizanskaya pulak. Ini memang tourist attraction; tempat beli souvenir, macam CM dekat KL ni. Kami singgah satu kedai beli kebab dulu, makan sambil berjalan.

Lama kami spend masa dekat Partizan tu, membeli magnet, tengok matriyushka, mencari souvenir World Cup. Kami end up beli sikit magnet dulu, buat back up kalau tak terjumpa dekat tempat lain. Husband sempat beli topi Russia, terus pakai sebab cuaca panas. On the way patah balik ke metro station kami beli cherry seplastik, harga RUB150 gitu sebab sekarang tengah musim dia. Sedap! Mengunyah sambil berjalan. Plan asalnya kami nak patah balik ke Fan Fest tadi, nak tengok game Japan vs Colombia dekat sana. Akula, nak beramah mesra dan bergambar dengan penyokong Jepun sebab hari ni aku pakai baju Jepun.

Tapi separuh jalan nak ke sana, bila tukar train ke line lain, kami terserempak dengan sebesar-besar kumpulan penyokong Poland yang dalam perjalanan ke stadium Spartak, untuk game lawan Senegal. Punya riuh rendah, meriah gila dengan lagu-lagu diorang. Penuh satu train diorang saja, dan beberapa train seterusnya masih penuh. Benda macam ni yang kami selalu bayangkan tentang World Cup, jadi kami buat kerja gila ikut diorang ke Stadium Spartak. Jauh juga stadium tu sebenarnya. Bila sampai sana bergambar sikit dengan penyokong dekat sana semua, lepas tu kami patah balik ke Fan Fest.

Dari station terdekat pun jauh juga nak jalan ke Fan Fest. Kami sempat singgah beli kebab lagi. Jadi by the time sampai ke Fan Fest, game Japan v Colombia dah pun habis. Penyokong Jepun langsung tak dapat dikesan. Lenyap sama sekali, walaupun Jepun yang menang. Orang Colombia masih ramai. Kecewa juga aku, tapi apakan daya. Beli aiskrim, makan sambil berjalan kaki balik ke rumah kawan kami tu. Hujan gerimis sikit.

Kami sampai ke rumah lebih kurang sama time dengan kawan kami balik kerja dan anak-anak dia balik sekolah. Jadi terus makan dinner. Wife dia dah masak. Kali ni dia masak ikut tekak aku pulak, lasagna dan chicken pie. Aduhai, susah payahnya dia. Segan aku.

Lepas makan kami mengemas, dan sempat tengok bola semua, mandi dan bersiap. Malam ni kami akan bergerak ke Kazan, satu bandar dalam Russia ni, untuk pergi tengok bola. Train kami pukul 11.50 malam jadi takdelah rush apa pun. Boleh tunggu Maghrib dulu baru gerak. At the last minute tu kawan kami decide untuk hantarkan kami. Terima kasih yang tak terhingga. Harap kami tak menyusahkan korang. Wife dia siap bungkuskan satu beg penuh dengan biskut, roti, dan jus untuk kami makan dalam train. Thank youuuu.

No comments:

Post a Comment