Thursday 12 July 2018

Couple's Trip 2018: World Cup Russia, Moscow - Day 5


22 Jun 2018

Pukul 5.45 pagi tu sampai Kazansky Station di Moscow. Bunyi je 5.45 pagi, macam Subuh, padahal dah terang benderang macam 9 pagi. Kami pun segar bugar sebab dah tidur dalam train 13 jam. Ambil metro terus ke rumah kawan aku semula. By the time kami sampai ke rumah dia dah pukul 7.30, anak-anak dia baru nak ke sekolah. Wife dia pulak dah sediakan breakfast lagi untuk kami.

Kami makan berempat, bersembang sampai pukul 9 bila kawan kami tu gerak ke ofis. Kami boleh aje nak terus keluar merayau sebab kami tak penat. Tapi sebab hari ni hari Jumaat, husband aku nak merasa solat jumaat di masjid sini. Jadi kami lepak je di rumah menunggu Zohor. Aku guna peluang ni untuk cuci baju sikit, kurangkan load baju kotor dalam beg kami. Aku kerja sikit. Bila pergi jenguk di dapur, wife kawan aku tu dah masak lunch pulak untuk kami. Jadi kami makan sama-sama, lepas tu husband aku gerak ke masjid. Aku sambung bersembang sampai dah Zohor, terus solat, get ready semua.

Dah janji dengan husband aku, dia tak perlu patah balik ke rumah sebab masjid betul-betul sebelah metro station Minskaya. So aku menapak sorang-sorang ke metro station. Takde takut apa pun, sini safe je. Cuaca panas, keliling tasik yang aku lalu tu orang dok berjemur, bermandi-manda. Maklumlah, sebulan dua ni je diorang dapat merasa panas. Lepas tu bila sejuk tu, hilang akal sejuknya, pernah cecah -30 kata member kami tu.


Hari ni pun takdelah misi apa sangat yang nak ditengok. Paling penting ialah kami masih belum jumpa kebanyakan souvenir. Nak mencari souvenir World Cup, langsunglah tak wujud barang-barang daripada semua negara yang terlibat. Contohnya nak cari T-shirt Spain ke, muffler Germany ke, keychain England ke, magnet team bola Iceland ke. Langsung takde. Yang ada cuma gambar mascot World Cup tu, dan barang merchandise Russia. Kami masuk beberapa kedai sukan yang kawan kami suggest pun, tak jumpa apa yang dicari.

So dari kedai tu kami ke Arbatskaya; Kawasan tourist dan shopping di Moscow ni. Ada banyak kedai makan, kedai souvenir, dan dekat situ juga ada Hard Rock Café Moscow. Sama juga, masuk kedai souvenir tapi tak jumpa apa yang berkenan. Jalan-jalan tengok orang. Bila dah takde idea, kami refer kawan kami, dia suggest suruh pergi hypermarket sebab katanya dia macam pernah ternampak jual barang World Cup juga.


So seterusnya kami ke Gagarin. Dalam mall tu ada hypermarket yang dalam Bahasa Russia bertulis ‘awah’. Entah apelah sebutan dia, aku pun lupa. Oklah, ada jugaklah barang World Cup sikit dalam tu. Itu pun cuma t-shirt yang tulis nama-nama stadium World Cup. Kami beli jugalah t-shirt Kazan untuk anak-anak, dan baju untuk kami. Lepas bayar dan masa tengah jalan keluar, kami ternampak kedai Lush!


Yay!! Jadi aku terus ‘ting!” mendapat idea untuk beli barang-barang Lush je untuk kaum wanita dalam family aku. Borong sabun dekat situ dalam 10 ketul. Barulah kami gerak balik. Kawan kami dah pesan awal-awal, dia nak bawak kami keluar dinner malam ni jadi kami tak sambung lepak. Terus balik rumah dia, dan terus keluar dengan diorang.

Kami dibawa ke Kawasan dekat aje dengan rumah diorang, in fact kami pernah lalu jalan kaki masa balik dari Fan Fest hari tu. Makan di kedai Jepun: Yakitoriya. Dekat kedai ni kami order makanan seafood dan vegetable based saja. Jangan order ayam dan daging. Choice makanan dia sangat banyak dan sangat interesting, especially sushi dan maki dia.

Dan bila makanan sampai, subhanallah, sedapnyaaaaaaa! Tak pernah aku jumpa yang lebih sedap daripada ni! Tapi makan pun segan-segan, sebab awal-awal kawan kami dah cakap dia nak bayar. Kalau kami yang bayar memang tah pape lagi aku order lagi. Tak habis memang aku bungkus je bawak balik. Dan benarlah kata pepatah kan, siapa malu dia rugi. Hahah. Apparently kedai ni bukak dari pukul 10 pagi sampai 5 pagi. So ini memang selalu jadi port lepak untuk kawan kami tu.

Ni aku letak gambar nama kedai tu, sebab dalam tulisan Russia kan, nanti orang tak reti baca. Dia ada banyak cawangan dalam Russia tu. Sedap weh, kalau mengikut tekak aku. Sape pegi, aku nak kirim bleh? Kalau bleh order Foodpanda ni memang dah ku order.

Lepas makan kami terus balik sebab dah kekenyangan, sengkak perut. Ada bola dekat TV, tapi aku macam biasalah, lepas je mandi dan solat memang terus tak gerak dah daripada katil. Rugi sebenarnya kan? Siang sampai pukul 9.30 malam, tapi awal-awal dah balik tidur. Hehe. Faktor usia!

No comments:

Post a Comment