Thursday 1 February 2018

Jeju 2.0: Trip With Kids

Kembali lagi dengan episod seterusnya. Nak buat camane, kaki tak boleh duduk diam lama-lama di satu tempat.

Hujung bulan 12 hari tu sepupu husband aku post promo Final Call AirAsia. Jadi kami dengan sepantas kilat bertindak, sebab sejak sebulan dua lepas kami memang menunggu promo ni. Selari dengan namanya Final Call, tiket yang dibeli ni consider tiket-tiket last minit yang kita beli kira-kira sebulan sebelum fly. Dengan benefit member Big AirAsia tu dia dapat tiket murah dan dia offer dekat sapa nak. Kami beli tiket ke Jeju, Korea dengan harga RM630 seorang.

Misinya: mencari snow yang dah aku hutang dengan anak-anak sejak 2 tahun lepas. Pergi Europe asyik tak jumpa je. Sampai ke Iceland pergi pun takde rezeki. Jadi kali ni kita pegi dekat-dekat aje.
Walaupun Jeju ni aku dah pergi, tempat ni agak sentimental value dekat aku, sebab ini destinasi pertama kami jejak dulu, yang dibeli dengan duit sendiri, dirancang sendiri, dan survive sendiri bila benda yang dirancang tak menjadi.

Cabaran sebelum ke sini pun tak kurang hebatnya. Dengan tersalah book tarikh hotel sampai burn duit RM1000, lepas tu nama salah eja dalam tiket sampai kena pergi KLIA 3 hari sebelum tarikh fly untuk buat pembetulan. Tapi alhamdulillah, everything worked out fine.

Jadi hari ini, kami pun berangkat.

31 Januari 2018

Flight kami pada jam 5.30 pagi, jadi gigih sungguhlah pukul 1 pagi keluar rumah. Sampai KLIA2 pukul 2, selesai drop baggage semua dalam pukul 2.30. Lepas tu melengung la 2 jam lagi sementara nak boleh naik kapal. Anak-anak pun heretla sekali. Malang sekali, nak lepak makan-makan pun tak dapat sebab walaupun airport tak tutup, kedai-kedai dalam airport pakat tutup belaka.

Kami board flight pukul 4.45 tu, terus tutup mata tidur. Masa bila kapal terbang berlepas pun kami tak sedar. Disebabkan aku kedekut malas nak beli seat, kami duduk je apa yang AirAsia assignkan. Anak-anak dan ayahnya duduk bertiga, aku duduk row belakang. Nasib baiklah yang duduk sebelah-sebelah semuanya aweks. So aku nak berdengkur pun takdelah jatuh saham.

Boleh dikatakan sepanjang flight tu kami berempat tidur. At least aku dengan si adik bangun juga makan masa diorang hantar makanan. Yang ayah dan kakak langsung tak bangun. Makanan semua tak sentuh.

Sampai di Jeju Airport dalam pukul 12.15. Disebabkan airport dia kecik aje, benda pun setel cepat. Tapi disebabkan kami bawa turun makanan yang tak dimakan dalam flight tadi, dah jadi isu sikit dekat kastam. Rupanya banyak makanan mentah tak boleh dibawa masuk ke Korea. Ayam, daging, vegetable tak boleh belaka. Kalau dikenal pasti, makanan tu akan dirampas. Aku tak pasti pulak kalau Brahims semua tu boleh ke tak. Tapi benda yang kantoi semalam tu memang apa yang dipegang dekat tangan, tak cover langsung. Jadi redha jelah makanan tadi tu dicampak dalam tong sampah. Kuikui. Rugi je bayar makanan AirAsia yang mahal tu.

Anyway, seterusnya kami pergi ke kaunter untuk ambil wifi router. Router ni kami dah beli siap-siap guna website Klook.com. Dapat harga RM11 sehari, penggunaan unlimited untuk 3 device. Total kami ambil untuk 6 hari, RM66. Kira murahla tu untuk ketenangan jiwa, nak drive sendiri ni kalau takde internet haru jugak.

Selesai situ, pergi ke kaunter kereta sewa pulak. Ini pun kami dah book awal-awal guna syarikat HolidayAutos. Kami dapat kereta Hyundai Elantra, 5 hari sewa harga RM800 gitu. Murahlah kan? Kat Malaysia pun tak dapat harga tu. Walaupun aku agak nervous pasal sewa kereta, sebab dah ada kenangan tak begitu indah masa first time ke Jeju dulu kan, pasal kereta sewa ni. Nasib baik kali ni ok.

Kami diarahkan untuk naik bas shuttle ke bangunan syarikat penyedia kereta, dan urus pembayaran semua. Lancar ajela semua. Ada anak-anak pun takde disuruh pakai car seat ke apa. Diorang siap ajar cara guna GPS, camane nak cari address semua. Merasalah akhirnya drive sendiri dekat Jeju ni. Kata mamat kereta sewa tu, harga ni dah termasuk full insurance semua. “If got scratch or accident, don’t worry, all covered,” katanya semalam. Winter chain untuk tayar kereta pun ada disediakan dalam boot.

So keluar je dari situ kami terus menuju ke hotel kami. Kami pilih hotel dekat kawasan tengah pulau, dekat dengan Gunung Halla, supaya ada snow. Dan memang betul, keluar je dari kawasan Jeju-si, pusat bandar dia, terus salji penuh kiri kanan jalan. By the time sampai dekat hotel kami, Amber Resort Jeju, memang dah full on winter wonderland. Menjerit-jerit anak-anak dalam kereta. Aku pun syukur sangat-sangat dapat tunaikan janji yang satu ni. Diorang memang nak sangat-sangat main salji.

Sampai tu, sementara kami check in, kami biar diorang main salji dekat luar. Masa kami hantar beg dekat bilik pun kami biar diorang dekat luar. Ada satu family melayu Malaysia kita pun duduk sini juga, sempatlah bertegur-tegur.

Bilik kami di Amber Resort Jeju ni best. Dia rumah sebiji-sebiji sebenarnya, dan kami occupy tingkat bawah. Ada 2 bilik, 2 bilik air, dapur. TV ada sampai 3 biji, walaupun kami tak guna, sebab bila pegi holiday kami memang jarang buka TV. Kawasan resort ni dikelilingi hutan. Dekat laluan masuk tadi siap ada signboard rusa ke reindeer entahla, dan kami ada nampak seekor berlari-lari dalam hutan tadi. Bestnyaaaa. Kalau datang untuk enjoy nature, sini memang sangat sesuai. Keliling dia ada banyak kuda, halaman dia banyak arca untuk bergambar. Facilities bilik pun menarik, ada dryer untuk keringkan baju, bidet toilet yang canggih. Lantai dia ada pemanas jadi berjalan dalam bilik pun selesa. Sangat happy untuk harga sekitar RM400 untuk satu malam. Consider murah bagi aku.

Lepas simpan beg dan check bilik, kami terus keluar balik cari kedai untuk beli barang makanan. Orang hotel ni cadangkan kami patah balik ke Jeju-si, dalam 8km dari sini, untuk pergi supermarket besar. Jadi kami ikut aje GPS yang dia setkan tu.

Sampai di Emart dalam pukul 3.15, beli barang macam roti, susu, butter, telur, dan carrot sebijik sebab Adik nak buat jadi hidung Olaf. Layankan ajelah! Harga barang dekat sini, mahallah sikit dari Malaysia. Exchange rate kami tukar duit Korea hari tu KRW 1000 bersamaan RM 3.71.

Siap shopping terus balik semula ke hotel. Rezeki anak-anak lagi, sampai je sana salji tengah turun sepoi-sepoi bahasa gitu. Terus diorang start buat snowman. Aku yang nak start masak ni pun terus tergendala, sibuk nak bergambar. Tapi sempatlah letak nasi. Aku dan husband gilir-gilir solat dan melayan anak. Sampai dekat maghrib baru masuk. Goreng telur je untuk dinner malam ni, nak cepat, malas pikir.

Lepas tu memang bertapa dalam bilik je. Salji turun consistently sampai malam, nak keluar pun pikir dua tiga kali. Lagi pulak kami memang penat sebab tak tidur semalam. Yang paling awal belayar di lautan mimpi ialah encik Ayah!