Monday 28 August 2017

Sydney 2017 - Atok Nenek Tengok Negara Omputih!

Januari lepas masa aku gatal-gatal tangan bukak website Airasia seperti biasa, aku telah terjumpa tiket flight murah ke Sydney. Dan masa tu jugak aku pun gatal-gatal tangan whatsapp family mertua aku ajak pergi berfoya-foya di sana. Dan proposal aku approve.

Jadi fast forward ke 7 bulan kemudian. Hari inilah harinya.

26 August 2017

Flight kami 11.40 dari KLIA2. Jadi santai-santai aje hari ni. Pukul 7 malam kami naik Grabcar ke KLIA2. Mak mertua, ayah mertua dan kakak ipar aku dihantar oleh adik ipar aku. Kali ni family trip kami tak lengkap sebab dua-dua orang adik ipar aku sedang dalam proses keibuan – sorang baru lepas pantang, sorang lagi tengah mengandung 7 bulan. Jadi, kami jalan dululah ye. Eheheh.

Anyway, sampai di airport dalam pukul 8.30 malam. Drop baggage semua, lepas imigresen, makan-makan dulu, lepas tu baru proceed ke gate. Masa tu pun baru pukul 10 lebih sikit. Lamalah kami melepak. Sedikit kisah selingan untuk kenangan aku, si Adik telah terpatah gigi dekat tempat lepak depan gate tu. Of all places nak pilih untuk patahkan gigi kan…

Anyway, pukul 11 lebih tu terus board the plane. Tempat kami kali ni dekat belakang sekali. Kami pun malas nak memberi sumbangan wang dekat Airasia lagi untuk beli-beli seat bagai. Duduk jelah mana pun.

Si Kakak seperti biasa nak duduk dengan Ayah. Si Adik pun reject aku, nak duduk dengan Mak Long dia, Atok duduk dengan Nenek. Jadi aku lone ranger semalam. Baru je berangan nak tidur sakan sebab tak payah jaga budak. Tapi duduk sorang lagi aku tak boleh tidur. Cerah sangatlah, sempit sangatlah. Macamlah first time naik kapal terbang.

Pukul 6 pagi tu diorang dah buka lampu, edarkan makanan segala. Jadi memang zombielah aku. Flight touchdown pukul 9.25 pagi. Go through all the process as usual. Lepas imigresen, ambil beg, lalu kastam. Tapi kastam dia mencabar sikit, kena beratur dan anjing akan keliling kita untuk hidu beg kita semua. No problem though, sebab bukan jenis anjing yang air liur berjejeran bagai. Kami pun lepas je, sebab jujur je bagitau ada bawak beras, kicap, sambal ikan bilis sikit-sikit.

Sampai di luar tu, kami pergi beli sim card. Kebiasaannya bila travel kami tak pernah pun beli sim card. Tapi sebab kali ni bawa mak ayah, banyak orang bawah tanggungan kami yang perlu dipastikan keselesaannya, jadi kami kena make sure information sentiasa di hujung jari. Kalau berdua bolehlah nak berjalan aje ikut kaki sesuka hati. Tapi harga tak mahal sangat pun. Sim card Vodafone pakej data 3GB dengan unlimited call plan, AUD20. Tapi disebabkan kami duduk 4-5 hari aje, dia tambahkan data kami jadi 8GB. Yay!

Seterusnya kami pergi beli/topup Opal Card untuk kemudahan travel. Sebahagian kad kami dah ada, pinjam daripada kawan-kawan yang dah pernah datang sini. Jadi selebihnya kami beli sendiri. Kad tu dapat aje bila kita kata nak beli Opal Card, berapa banyak kita nak top up terpulang kepada kita. Kami isi semua jadi AUD30. Tapi sebenarnya kad Child tak perlu isi sebanyak kad Adult sebab caj untuk diorang lagi murah daripada kita.

Selesai semua tu kami nak ke hotel. Aku tempah service apartment untuk senang nak prepare makanan, supaya tak belanja banyak sangat untuk makan. Lepas ditilik transport ke hotel, kami decide nak naik teksi sebab train dia mahal. Sorang harga AUD17, sebab ada caj airport. Bila search online katanya harga dalam beberapa puluh dollar je kalau naik teksi, jadi kami ambil 1 van. Tapi rupanya bila sampai, kena harga AUD115. Tercekiklah jugak. Tapi apakan daya, dah sampai dah pun, jadi bayar ajelah.

Check in apartment, terus dapat masuk walaupun masa tu baru pukul 12. Alhamdulillah, bilik selesa. 1 bilik untuk aku dan family. 1 lagi bilik untuk mak mertua, ayah mertua dan kakak ipar aku. Senang macam tu, ada 2 dapur, ada 2 toilet, ada 4 katil double (2 katil double dan 2 katil sofa). Perkakas masak semua lengkap, siap microwave, oven, dishwasher, pinggan mangkuk, periuk belanga. Ada mesin basuh dan dryer, peti ais full size, cerek, toaster. Completelah! Kami dapat harga apartmen ni 1 malam dalam RM400. Total 2 bilik kali dengan 4 malam sama dengan RM3200++.

Masuk bilik freshen up, solat semua, lepas tu terus keluar merayau. 1st destination ialah ke Paddy’s Market sebab katanya kat situ tempat souvenir murah. Tetiba Mak dan kakak ipar aku pulak yang sakan shopping. Ayah aku siap beli baret untuk pakai. Beli sayur-sayur untuk masak, beli buah.

Dari sana kami berjalan kaki mencari makanan. Jumpa kedai kebab, jadi makan dekat sana. Bungkus ayam goreng dari kedai halal dekat sebelah dia. Macam kedai korea pun ye jugak. Siap makan kami naik bas ke Circular Quay. Dekat sinilah nampak depan mata Harbour Bridge dan Sydney Opera House. Bergambar. Tapi tak sempat puas sebab masa tu dah dekat senja jadi sejuk! Hujan pulak tu.

Berlari-larian mengejar bas untuk balik. Puas cari roti kat kedai kecik-kecik, semua tak ada. Nasib baik dekat dengan apartment kami ada. Beli susu, telur, butter, Nutella untuk breakfast esok. Lepas tu balik bilik dan berehat untuk hari ini.

Padahal baru pukul 5.30 masa tu. Letihnya ya rabbi! Dah maghrib pulak tu, jadi terus rasa macam malam sangat. Haha. Terus tidur je.