Saturday 8 June 2013

Day 2: Jeju Island

Tak kuasa nak bangun awal hari ni. Pukul 9 baru celik mata. Lepas siap-siap semua, breakfast makan roti cicah Milo panas.

Airport Limo stops
Hari ni kami check-out dari Jeju December Hotel dan meninggalkan Jeju-si untuk ke Seogwipo, which is on the other side of the island. Tanya uncle di reception cara termudah dan termurah untuk ke Seogwipo. Dia ajar kami untuk naik bas nombor 600 (Airport Limousine) ke sana. Bus stop kami ialah di hadapan The Hotel. Bas ni fokusnya ialah kepada Jungmun Tourist Complex, particularly hotel-hotel mewah di situ. Jadi dia takkan stop di sebarangan bus stop.

Kami jalan kaki ke bus stop, study perhentian-perhentiannya dan identify stop yang kami perlu turun, dalam 5 minit lepas tu bas sampai. Kami akan ke berhenti di Jungmun Tourist Centre, jadi tambang kami ialah KRW3,900 seorang. Perjalanan ambil masa lebih kurang sejam.

Sampai di perhentian kami, terus turun dan tahan teksi untuk ke Happy House Pension, penginapan kami untuk 2 hari seterusnya. Di Jeju ni ada sangat banyak pension, yang lebih kurang maksudnya macam rumah tumpangan+apartmen. Antara karakteristik pension ialah biasanya dikendalikan oleh keluarga secara kecil-kecilan, biliknya bersaiz besar dan lengkap dengan dapur untuk masak, dan lebih bersifat peribadi dan mesra.

Sebab utama kami pilih untuk tinggal di pension ialah dapurnya. Aku dah tahu trip kali ni kami akan sangat bermasalah untuk makan. Bukan sebab Jeju susah nak cari makanan halal, tapi sebab aku tak lalu dengan makanan dia. Ada dapur ni, senang sikit. Ada telur je dah cukup untuk mengenyangkan perut. Kalau nak banding dengan budget hotel atau dorm, memanglah pension mahal. Tapi harganya setanding dengan hotel 3 bintang, with the added advantage of kitchen.

Anyways, bila sampai di pension, ownernya kata kami belum boleh check-in sebab masih dalam proses mengemas. Tapi dia bagi kami tinggalkan beg dan keluar explore. Dia siap hantar pulak kami ke Jungmun Tourist Information Center di tengah-tengah Jungmun Complex to get all the info we need. Kamsa hamnida ahjussi!

Kami bercadang nak ke Seongsan Ilchulbong, Seopjikoji dan lokasi-lokasi di bahagian Timur Jeju. Bila tanya pekerja tourist info centre, dia bagitahu mana nak tunggu bas, bas apa kena naik dan turun di mana. Tapi bila kami tanya harga tambang, dia jawab “Thirty thousand”. Alamak! Pergi balik dah KRW120,000. Terdiam sekejap kami. Kalau ikutkan macam tu, lagi murah kalau kami ambil taxi tour.

Serba salah jadinya. Masa tu dah pukul 12. Kalau nak ambil taxi tour, rugi pula sebab dah tengah hari. Kalau tak pergi semua tempat outdoors hari ni, kemungkinan besar kami takkan dapat pergi lagi sebab ramalan cuaca Jeju mengatakan esok dan lusa hujan. Cuaca vs Duit. Akhirnya Duit menang. Kami tak sanggup berhabis sebanyak itu. Mungkin akan jumpa alternatif lain nanti. Mungkin nasib menyebelahi kami esok dan hujan tak turun.

Cheonjeyon Waterfalls. From left: The pond, 1st waterfall and 2nd waterfall

Lunch bajet
So instead we decided to explore Jungmun – on foot! 1st stop was Cheonjeyeon Waterfall. Cantik tempatnya! Nyaman aje! Tapi tak dibenarkan mandi. Mungkin sebab sejuk sangat. Or maybe dalam sangat. Cheonjeyeon consists of 3 parts – 1 kolam, waterfall pertama dan waterfall kedua. Lepas explore semua dengan termengah-mengahnya (iyer, tah zaman bile last aku workout), kami naik jambatan besar yang merentasi sungai tu. Sampai ke Yeomiji Botanical Gardens. Tapi aku dah decide nak stay outdoors hari ni dan betul-betul nikmati landscape dan scenery Jeju. We wasted our day indoors semalam, so not again today.

Eceh cehh... Secret Garden sketttt
Beli sikit roti dan air, teruskan berjalan. Seterusnya kami ke Seaes Resort & Spa. Mungkin tak ramai yang menjadikan hotel ni sebagai destinasi tumpuan bila ke Jeju, tapi aku dah lama aim nak ke sini. Walaupun semua yang mengenali aku sedia tahu aku bukan peminat K-Pop mahupun K-Drama, tapi aku merupakan peminat GILERR satu drama Korea. Satu ni je, dan satu ni je drama Korea yang aku pernah tengok. Tak famous langsung kat Korea, mahupun di Malaysia. Tapi dah aku minat, nak buat camane. Nama citernya Jangnanseureun Kiseu’ ataupun ‘Playful Kiss/Naughty Kiss/Mischievious Kiss’. Alkisahnya, ada beberapa scene dalam drama tu dibuat di Seaes resort. Aku ke sini untuk itu…

Rupanya Seaes ni famous sebagai tempat shooting drama – Secret Garden, Boys Over Flowers antara yang famous. Lobbynya penuh dengan gambar adegan-adegan daripada drama-drama yang famous yang dibuat di sini. Macam yang aku cakap, citer yang aku minat tu tak famous langsung. Jadi takdela gambarnye. Satu bangku di garden dia ialah lokasi satu adegan Secret Garden -siap diletak gambar adegan tu dekat bangku tu. So cute!

Setel di sana, hati dah puas, kami berjalan di Jungmun Saekdal Beach. Husband ajak lalu Olle Trail 8. (Boleh Google ‘Olle Trail’ kalau nak tahu apa bendanya). Trail ni berjarak 13km, tapi sampai di Hyatt Jeju, tracknya ditutup sebab ada tanah runtuh.  Kami potong through Hyatt and jalan, lalu depan Teddy Bear Museum, Chocolate Land, Ripley’s Museum semua. In total aku rasa kami berjalan hampir 10km hari ni. Kejang kaki!
Olle trail passing Jungmun Beach
Lepas decide untuk balik, kami singgah beli telur di kedai runcit. Yay, malam ni boleh masak nasi! Ambil teksi ke pension dan check-in.

Bilik dia besar, lengkap semua macam di hotel, plus dapur. TV besar, 42 inci kot. Siap ada computer dan wifi. Dapur cukup perkakas semua (tapi kami tak guna barang-barang dia, kami dah bawak periuk camping sendiri).

So lepas settle down, get cleaned up, masak ala kadar. Bukak paket Brahim's je yer. Jangan tertipu!

Alhamdulillah. That’s all for the day. It’s been a long but wonderful day!