Sunday 24 March 2013

Trip To Sabah: Day 1; Kota Kinabalu

Tahun ni dengan rasminya diisytiharkan sebagai tahun bercuti untuk family aku.

Entah, aku gian semacam nak naik kapal terbang dan tengok tempat orang.

Earlier this month kami satu family ke Sabah.

Ya, ya aku tau, what bad timing, with all the chaos in Lahad Datu. I was quite nervous in the beginning. But I figured, since flights weren’t cancelled, the situation can’t be that serious. At least not in KK.

So anyway, here goes…

Day 1: Fly to Kota Kinabalu.

First glimpse of KK
Our flight was at 10.20a.m., jadi minta tolong adik iparku Ijah hantar ke LCCT. Kami sampai sana pukul 9, memang sipi-sipi jelah. Orang punyalah ramai, kaunter semua panjang-panjang. Rezeki kami, satu kaunter baru dibuka betul-betul sebelah kaunter kami beratur. Jadi husband cepat-cepat tukar lane, dapatla jadi orang kedua di kaunter tu. Nasiiib baik.

Everything was very punctual. Good vibes to start the journey. Kids pun behave dalam flight selama 2 jam setengah tu, walaupun diorang tak tidur. Sampai sana dekat pukul 1, beratur nak lepas kaunter dekat sana pulak yang lambat. Sesak sungguh. Dekat 1.30 baru lepas. Kami lepak dekat bench dalam airport, makan bekal yang aku bawak. Biasela, selagi boleh berjimat, kita berjimat. J

View from our room
Kami arrange untuk kereta sewa only on the second day, jadi dari airport ni kami naik teksi ke Gaya Centre Hotel. Fixed rate, RM30. Padahal perjalanan tak sampai 10 minit. Peehh. Bayar jela. Takkan nak jalan kaki pulak. Sembang-sembang jugak dengan taxi driver tu pasal situasi dekat sana. Katanya semua aman aje, cuma polis berkawal di perkampungan Filipina.

Hotel kami terletak betul-betul bersebelahan shopping complex Suria Sabah. Check-in lancar. Bilik kami okay. Quite small, but enough. Alhamdulillah, dapat 2 katil twin, jadi seperti biasa, kami buat susun atur sendiri, cantumkan dua katil tu, jadilah sebuah katil yang sangat besar. Layla jenguk dalam toilet, terus tanya soalan cepu emas, "Mana bath tub?" Hahah.. Kesian. Yelah, last trip ke Gold Coast Morib, hambek seketul jacuzi dalam toilet. Tiba-tiba yang ni takde pulak. Jangankan bath tub, swimming pool pun takde kat hotel ni anakku. Ini kali, kita bajet trip yerrr...

Get comfortable, tutup langsir bagi gelap, tidurkan kids dan bapaknye sekali. Aku bersantai baca buku sekejap, sampai  dekat pukul 5.

Memandangkan malam tiba cepat dekat sini, aku paksa diorang semua bangun untuk keluar merayau before night falls. Kami jalan kaki je Jesselton Point, which wasn’t too far from our hotel. Took the walkway tepi laut, jalan santai-santai dengan kids. Kami ke sana sebab nak survey harga island hopping yang kami rancang untuk pergi the next day. But by the time kami sampai, all counters were closed, except one. Takpelah, abaikan. Esok redah je.

Sunset view from the lenses of my modest compact camera
As it grew dark, we walked all the way back, pass our hotel towards Pasar Filipina, cari dinner. Makan di gerai tepi laut yang banyak ada dekat situ. Order nasi hanya sepinggan, air 3 gelas, dan 2 ekor ikan berlainan jenis. Dalam RM30 aje harganya. Okla tu. Kenyang.

Jalan-jalan cari souvenir dekat Pasar Filipina. Tak banyak kedai buka sebab dah malam, tapi kami lebih rela pergi malam daripada di tengah-tengah rembang terpacak di siang hari. Kesian kanak-kanak dikerah berjalan punyela jauh. Sampai balik bilik dalam pukul 8 lebih. Mandikan kids semua, dan by 10pm kami semua dah tidur.