Wednesday 27 March 2013

Sabah Day 2: Island Hopping

Alfresco breakfast

Subuh awal dekat sini. Pukul 5 macam tu dah masuk. Our stay at Gaya Centre Hotel is inclusive of breakfast, dan restorannya buka 6.30. So santai-santai, kejut anak-anak. Pukul 7 turun makan. By then memang dah cerah dah, macam pukul 8 lebih. We opted for alfresco dining (makan di luar). Restorannya di tingkat 4 kalau tak salah, dan takdela nampak apa sangat pun sebab temboknya tinggi. Foodnya basic: roti, bubur, cereal, juice, mee goreng… Cukuplah untuk alas perut.

Siap makan, turun ambil beg semua, kami jalan kaki ke Jesselton Point sekali lagi. Nak ber’island hopping’ hari ni.

Memang ada rumours mengatakan kerajaan mengeluarkan pekeliling mengarahkan semua perjalanan ke pulau-pulau di Sabah dihentikan. Tapi kami ni macam hati kering pun ada. Bagi aku sendiri, Kota Kinabalu ni jauh sangat dari Lahad Datu dan pulau-pulau dalam Taman Laut Tunku Abdul Rahman ni semuanya tak lebih 15 minit perjalanan dari jeti tanah besar ni. So kami pergi juga. And true enough, everything was operating just as usual.

Lepas survey-survey beberapa kaunter, nampaknya harganya semua sama. Kami pilih untuk pergi ke 2 pulau, Pulau Sapi dan Pulau Manukan. Since anak-anakku dua-duanya kecil lagi, orang tu hanya charge aku dan husband saja. Lepas tambah tolak harga pakej RM32 seorang (kalau tak salah), entrance fee ke pulau (dalam 7 ringgit lebih seorang) , conservation fee (RM3 yang perlu dibayar bila sampai di pulau – sekali bayar sahaja) totalnya jadi RM80++. Oklah tu.

Jernihnyeee air!!
Orang tu akan tanya siap-siap pukul berapa kita nak gerak dari pulau pertama, dan pukul berapa nak gerak balik dari pulau kedua (atau ketiga, keempat dan sebagainya), supaya senang diorang atur jadual. Bila kami kata kami nak balik pukul 12.30, orang tu naik stress sekejap. “Sekejap sangat tu. Nanti rush.” Yelah, masa tu pun dah pukul 8.30. Bisnes memang beroperasi mula jam 8.30 pagi.

Kami masih insist dengan waktu tu, sebab tahu dah dengan perangai kanak-kanak ni. Cepat penat, dan bila diorang penat kami yang tak enjoy. So orang tu atur supaya kami gerak dari Pulau Sapi pukul 10, dan dari Pulau Manukan pukul 12.30.

The boat ride was fun for us, but not so for Layla. Sibuk dia mintak kami suruh boatmen bawak perlahan sikit. Hahah. Ilhan jugak cool je.

Sapi Island - so serene and beautiful

Dan Pulau Sapi, masyallah, cantik! Kecil aje pulaunya, tapi air sangat jernih dan pasirnya putih dan halus. Masa tu hari dah panas terik, jadi kami suruh anak-anak main pasir bawah pokok aje. Layla langsung tak nak jejak air. Takut, ada ombak, katanya. Padahal ombaknya setakat jari kaki aje. Punyela kecik! Aku dan husband tinggalkan diorang main pasir, kami yang berendam. Nyaman! Ilhan pun kami rendamkan sekali. Dia memang ok jer…

Elok pukul 10, naik bot untuk ke Pulau Manukan. This island is much bigger, siap apa chalet-chalet semua. Orang pun ramai. Kurang enjoy sikitlah. Tapi dekat sini pulak, ikannya sangat jinak. Datang dalam kumpulan, berenang betul-betul celah orang ramai yang berenang. Husband sewa snorkel , berenang-renanglah di sana. Layla masih dok main pasir aje. Aku snorkel jugak sikit-sikit. Ilhan pun geram tengok ikan banyak. Air jernih, jadi memang nampak jelas.

Pulau Manukan with visible corals

Dekat 12.30 tu kami dah sedia tunggu bot. Ilhan terus terlena bila naik bot. Sampai jetty, kami redah masuk Suria Sabah Mall cari makan. Dengan baju basah, berpasir, selekeh ya amat. Hahah. Lepas tu baru balik bilik, mandi-mandi dan rehat. Pemilik kereta yang kami nak sewa, Afiq, datang hantar kereta di lobi hotel. Kami jumpa iklan dia di Mudah.com. The best rate we found – RM90 per day untuk Saga FLX, jadinya RM180 untuk 48 jam.

Lepas kami semua tidur sekejap. Petang bangun untuk meneruskan aktiviti. Husband ajak pergi Rumah Terbalik yang katanya tak jauh dari sini. Drive ke sana. Dah tersekat dalam jam dkt setengah jam barulah kami perasan yang it’s the same route we were going to take to go to Kundasang esoknya. Aduhai, membazir masa. Tukar direction ke Karambunai, tapi dekat sana pun takde apa. Patah balik nak ke Tanjung Aru. By then dah pun malam. Terlepas sunset untuk hari ni.

2 jam jugaklah kami drive around. Akhirnya kami pergi dinner di Medan Selera Tanjung Aru. Aku kurang gemar dekat sini, sebab dia dalam bangunan tertutup dan agak panas, banyak sangat bau makanan dan penuh dengan orang. Lapar punya pasal, makan ajelah. Kami order nasi sepinggan, ikan 2 jenis dan 1 sayur, dan 3 air – lebih kurang sama aje macam semalam. Tapi harganya hari ni 2 kali ganda! Dlm 70 lebih. Wah! Mentang-mentang Tanjung Aru kawasan mat saleh duduk.

Selesai dekat sana, terus balik hotel. Singgah Pasar Filipina, husband sorang je masuk belikan ikan bilis dan udang kering untuk mak dia. Pukul 10 lebih kami dah settle, kepenatan.

1. salam sis. nak no brader afiq sewa kereta tuh ada lagi ?

1. Salam Farahnabilah... Mintak maaf sangat-sangat. Saya cuba cari balik number tu, tapi dah tak jumpa. Sebabnya bendanya pun dah lebih setahun setengah. Phone pun dah bertukar ganti. Sorry sangat-sangat lagi skali. Mungkin boleh cuba nasib di mudah.com. Mana tau dia masih advertise di situ.