Monday 3 September 2018

Couple's Trip 2018: World Cup Russia, Moscow - Abu Dhabi - Day 7

24 June 2018

Nak balik dah. Sekejap pulak rasa aku dekat Russia ni. Tapi memang sekejap pun, cukup-cukup seminggu. Kena balik awal sebab esok anak nak sekolah dah. Nanti kacau orang nak kena jemput hantar, urus homework, masak, bagi makan. Haha.

Kami bangun awal macam biasa, habiskan packing apa yang patut. Flight kami pukul 12.45 tengah hari macam tu. Jadi takdelah rushing sangat. Tapi memang takkan sempatlah nak merayau ke mana-mana dah pagi ni. Nak beli Yakitoriya pun tak sempat dah. Sedihhh.

Kami breakfast dengan tuan rumah macam biasa. Kami minta diorang requestkan teksi untuk kami ke airport sebab malas nak susah payah. Pukul 9 kami keluar rumah, kawan-kawan kami tu ikut ke bawah untuk hantar kami ke teksi. Masa nak gerak tu hati aku dah sebak. Tah camane tah aku nak explain pun aku tak tau. Aku dan husband dah bincang, kami serba salah sebab kawan-kawan kami tu sekalipun tak terima kami nak belanja makan ke, offer nak masak ke. So kami decide untuk salam kaut je sebelum masuk teksi tu. Adalah sikit yang dapat kami bagi, tak banyak mana pun kalau nak banding dengan harga kalau kami kena sewa hotel setiap malam dekat sini. Itupun puas bergelut, kawan kami tu tak nak terima mula-mula. Husband aku pujuk jugak. Ini je yang dapat kami bagi untuk ucapan terima kasih.

Lepas tu kami terus masuk kereta dan kereta jalan. Empangan aku terus pecah. Husband aku pun terpinga-pinga. Apa yang boleh aku kata cuma aku terharu dengan layanan diorang. Walaupun history kami ni dah lama, kawan sejak budak-budak, aku dan wife kawan aku tu tak pernahlah dalam circle of friends yang sama. Memang husband aku dan husband dia rapat, tapi yang paling banyak bersusah payah sepanjang kami dekat sini ialah wife dia. Dari persediaan nak menyambut kami, sure dia yang mengemas, siapkan bilik, toilet segala. Memasak hari-hari untuk kami. Lepas kami balik pun sure dia jugak yang kena mengemas. Semua untuk orang yang takdelah rapat mana pun dengan dia. Sebab tu aku macam sebak.

Anyway, perjalanan ke airport Domodevo ambil masa sejam. Sampai dekat sana kami terus beratur untuk baggage drop. Kami dah buat online check in semalam, tapi macam ada problem dengan check in kami, kami diletakkan di seat lain-lain. Beratur baggage drop tu pulak kemainlah lama, lagi lama daripada orang yang beratur untuk check in. Bila kami minta dia tukarkan kami ke seat sebelah-sebelah dia kata okay, tapi tak buat pun. Sejam jugaklah kami beratur tu. Lepas terus je ke imigresen dan kastam. Airport ni kecik, semua tempat terasa sesak. Sampai dekat gate dah boleh terus masuk.

Memang kami terpaksa duduk asinglah. Aku duduk sederet dengan 2 perempuan Russia, husband aku beberapa row di belakang. Perjalanan dari Moscow ke Abu Dhabi ambil masa dalam 5 jam lebih. Kami sampai di Abu Dhabi dalam pukul 7 lebih waktu Abu Dhabi.

Transit kami di Abu Dhabi lama, dalam 15 jam. Jadi kami memang dah book bilik hotel awal-awal. Premier Inn Abu Dhabi. Hotel di dalam airport tu sendiri, nak ke sana tak perlu keluar bangunan airport pun. Senang. Bilik pun selesa. Harga dalam RM200 lebih untuk 1 malam, tapi untuk standard Abu Dhabi itu consider murahlah.

Sampai je dekat bilik dah pun masuk Isyak. Kami mandi dan solat semua dulu, lepas tu rasa macam nak keluar. Bila tanya dekat reception, katanya shopping complek semua tutup pukul 10. Tapi kami kelaparan dan rasa macam rugi kalau langsung tak tengok Abu Dhabi. Jadi kami ambil teksi dan keluar jugak. Perempuan driver teksi kami orang Islam berkulit hitam. Dia bawak kami jalan-jalan ke hotel-hotel mewah dan lalu di litar F1 sebelum hantar kami ke YAS Mall. Nasib baiklah bukan semua kedai tutup pukul 10. Masuk je dalam mall tu, kedai pertama kami nampak ialah The Cheese Cake Factory. Walaupun tengok menu dia rasa nak tercekik dengan harga makanan, kami pejam mata dan makan juga dekat situ. Holiday kan? Apa lagi yang boleh kita bawak balik kalau bukan kenangan dan pengalaman? Makan sudeyy…

Food dia sedap! Eh, teringat sekarang pun cam berjejeran air liur. Disebabkan perut penuh untuk makan dessert, kami tapau je bawak balik bilik. Lepas makan tu jalan-jalan sikit, pergi cucuk duit sebab cash dah habis nak bayar teksi. Kedai semua dah dekat nak tutup, jadi kami ambil teksi untuk balik. Tapi kami mintak pakcik teksi tu bawak kami jalan-jalan dulu tengok Masjid Sheikh Zayed. Nak masuk tak boleh, sebab dia tutup pukul 10. Ambil gambar dari luar jela.

Pukul 11 lebih baru kami sampai balik bilik. Kepenatan dah. Esok flight kami pukul 10 lebih pagi.