Saturday 21 October 2017

Kids Take Iceland - Day 5

18th October 2017

Sepanjang malam angin kuat sangat. Boleh dengar bunyi dia mengilai dari dalam rumah. Aku cuba juga bangun beberapa kali tengah malam, jenguk aurora dekat luar. Tapi memang tak adalah.

Mak aku seperti biasa, pukul 3 dia dah ketung-ketang dekat luar. Mengemas beglah apalah. Jet lag ke apa, aku pun tak tahu. Aku bangun pukul 5, terus kerja dan sebagainya sampai 6 lebih. Lepas Subuh kami mula prepare breakfast. Roti boom, nasi goreng, roti, cereal. Makan-makan, kemas beg semua, bersiap. Dalam pukul 8.45 kami dah ready nak beransur dari situ. Tiba-tiba mak aku perasan tayar kereta kami satu pancit pulak. Allah.


Dah satu kerja nak menukar tayar spare, dengan tak tahu nak buat apa, nak hantar ke mana. Terpinga-pinga sekejap semua orang, especially since our Malaysian number tak boleh nak buat international calls. Sampailah nak dijadikan cerita, lori sampah yang nak kutip sampah dekat rumah hos kami ni datang. Bila dia nampak kami tercangak-cangak dekat situ, dia tanpa fikir panjang terus minta nombor telefon company kereta sewa kami dan terus callkan guna phone dia sendiri tanpa kami minta tolong. Entah apa yang diorang sembang, mamat lori sampah tu kata orang kereta sewa tu akan datang ke tempat kami sekarang. Sementara tu husband dan ayah aku bawak kereta tu ke pekan Selfoss untuk uruskan tampal tayar sebab tak nak buang masa.
Aku, mak aku, dan anak-anak stay dekat rumah tu. Aku kena jadi orang perantara dengan orang kereta sewa tu, dok email dia sebab itu aje cara kami dapat berkomunikasi. Thank god for technology! Sambil-sambil tu aku sempat kerja sikit.


Diorang selesai dekat workshop dalam pukul 11. So kami terus aje load barang dalam kereta dan meneruskan perjalanan. Alkisahnya, kereta pancit tu disahkan bukan salah kami. Tayar yang pancit tu tayar belakang belah kiri, tapi tayar depan belah kanan punya condition pun sangat teruk dan dah memang kena tukar lama. Jadi kami kena bawa kereta tu ke workshop dekat Reykjavik untuk tukar terus keempat-empat tayar.

Kami minta delay sikit masa untuk pergi ke Reykjavik sebab kami nak habiskan tengok attractions dekat area sini dulu. Tak banyak pun, dan tak jauh pun. Destinasi pertama ialah ke Strokkur Geysir, air panas yang melompat setiap selang beberapa minit tu. Memang kami kena siram jugak dengan air tu, sebab kebetulan tempat kami berdiri tu arah angin tiup. Husband dan ayah aku lencun la jugak.


Dari sana kami ke Gulfoss, sungai yang sangat besar dan sangat deras dekat sini. Fuh, memang seram duduk dekat dengan sungai tu. Kalau jatuh tu memang tak jumpa mayat beb! Aku pegang anak-anak tak lepas dekat sini. Risau! Cuaca pun punya sejuk. Hari ni dah memang sediakala berangin kuat, ditambah pulak dengan arus air sungai tu yang buat keadaan situ berangin. Pedihla mulut hidung semua.

Selesai dekat sana dalam pukul 2, terus gerak ke Reykjavik untuk tukar tayar tu. Sejam setengah juga jarak dia. Sampai sana dalam pukul 3.30, proses tukar 4 tayar ambil masa 20 minit aje, jadi kami tunggu. Lepas tu pergi ke Bonus beli roti, susu, telur untuk kegunaan malam ni dan malam esok. Isi minyak lagi. Dan teruskan perjalanan ke penginapan kami untuk malam ni dekat Borgarnes.

Nak ke kawasan ni kami kena lalu terowong bawah laut sepanjang 6 km yang bagi aku amat mencemaskan. Keluar dari terowong tu pulak kena tol harga ISK 1000, bersamaan RM40 duit kita. Sampai di Hotel Hafnarfjall dekat Borgarnes dalam pukul 6.


Kami kena charge extra EUR20 sebab diorang bagi 1 je kanak-kanak duduk free dekat satu bilik. Lantaklah, bayar je memandangkan aku pun memang ada duit note Euro. Mamat yang kerja dekat sini nampak aje aku terus bagi salam, rupanya dia Muslim dari Palestin.

Bilik kami ialah 1 bedroom apartment, ada 2 double bed dan 1 sofa bed. Dapur ada. Ada beberapa skylight dekat bilik dia. Ada balcony. Okla, menarik. Tapi tak boleh lawan facilities dekat Airbnb hari tulah.


Kami terus je masak. Anak-anak nak makan maggi, jadi kami layankan aje. Kami masak nasi putih, bukak Brahims nasi beriyani kambing, buat telur dadar dan sup sayur. Lepas mandi, solat semua, kami makan. Lepas tu kemas-kemas dan bersurai semuanya.

Anak-anak aku tidur dulu. Lepas tu mak ayah aku pun setel. Diorang tidur dekat luar, aku dan husband dalam bilik, sebab diorang berempat tu memang selalu bangun dulu dan buat bising. Kalau aku tidur luar, diorang bangun awal nanti kacau aku. Hihihi…


No comments:

Post a Comment