Friday 1 September 2017

Sydney 2017 Day 4 - Atok Nenek Tengok Negara Omputih

30 August 2017

Sydney Day 4

Disebabkan hari ni kami cadang nak pusing bandar Sydney saja, tak perlulah keluar awal sangat. Awal tak awal pun, 5.30 tu lepas je Subuh aku memang dah berjaga sebab nak kena siapkan kerja.
Pukul 7 aku kerah husband uruskan anak-anak dulu, lepas tu baru aku menyusul. Gosok gigi nak kena jerit, makan breakfast nak kena jerit, tukar baju nak kena jerit. Belum keluar rumah dah penat. Itu nasib baik tak payah mandi, sebab dekat sini sejuk kami mandi sehari sekali je. Hihihi.

Keluar dalam pukul 8.45, naik bas ke bandar Sydney, dan destinasi pertama ialah ke Darling Harbour. Hari ni cuaca panas terik, tapi masih sejuk. Jadi sangat sedap berjalan. Anggaran temperature dalam 18 darjah gitu.

Bergambar sikit dekat tepi-tepi air tu, jalan-jalan sampai ke Pyrmont Bay. Dari sana kami naik feri ke Jeffrey Street. Saja nak merasa berjalan-jalan tepi taman. Kebetulan itu perhentian yang sama di mana terletaknya Luna Park yang anak-anak aku sibuk sangat nak pergi. It’s a theme park actually. Alhamdulillah, rezeki aku, Luna Park tu ditakdirkan tutup hari ni untuk maintenance. Haha. Jadi tak perlulah aku membazir masa dan wang melayan diorang dekat situ. Dapatlah aku pusing-pusing Sydney sepuas hati.

Dari sana kami naik feri ke Circular Quay dan naik feri ke Watson’s Bay. Kami memang niat nak explore kawasan-kawasan lain di sekitar Sydney naik feri. Ada banyak kawasan yang cantik, yang boleh pusing naik basikal, yang ada muzium-muzium, yang ada taman dan pantai. Tempat kami pilih ni cuma 15 minit je naik feri dari Circular Quay, tapi air dia birunya subhanallah! Disebabkan hari ni pun panas terik, anak-anak terus buka kasut, sinsing seluar, dan main pasir dan air laut. Kami biarkan aje, memandangkan esok pun dah nak balik.

Aku dan husband pergi merayau kejap, mencari kot-kot ada makanan yang boleh kami makan. Tapi kedai-kedai fish and chips dekat situ semuanya guna beer batter, maknanya tepung yang dia guna untuk goreng tu diadun dengan beer. Jadi kita tak bolehlah makan. So sebab lapar, kami pun naik the next ferry untuk balik ke Circular Quay. Sempatlah budak-budak tu main pasir dalam setengah jam.

Kami ke Circular Quay semula, dan naik train untuk ke Sydney Fish Market. Kecur-kecur dah air liur aku tengok orang makan fish and chips. Sampai sana, terus beratur beli makanan. Yang amik fish and chips, yang amik salmon, sotong goreng tepung, soft shell crab, scallop. Makan macam takde hari esok. Sedapla.

Selesai makan, kami ambil wuduk siap-siap di toilet, lepas tu ke taman dekat-dekat sini untuk solat. Selesai solat kami naik tram ke Paddy’s Market. Yang shopping baju, yang shopping beg, yang shopping sabun (akulah tu).

Dari sana kami ke Pitt Street pulak, dekat dengan Hyde Park. Sini ialah tempat luxury shopping ala-ala Bukit Bintang. Aku macam biasalah, cari H&M je, seperti semua trip-trip sebelum ni. Dan memang seperti yang dijangkakan, ia tidak pernah mengecewakan. Habis aku borong baju seluar anak-anak. Mana taknya, kalau dah seluar jeans harga AUD10. Kasut winter diorang pun dah mula ketat, aku beli baru sorang satu, harga AUD20. Puas hatilah beli barang. Tak dapat untuk diri sendiri pun takpe.

Lepas tu barulah balik dengan senang hati. Sampai bilik, kami dinner habiskan apa yang ada dalam bilik. Masak nasi, goreng telur, makan maggi. Sambil-sambil tu packing untuk balik esok.